Gå til innhold
Arkivverket

[#4243] Julius Haug fra Moss


Gjest Asgeir Østli
 Del

Recommended Posts

Gjest Asgeir Østli

Har noen kjennskap til en Julius Haug fra Moss som i 1918 drev båt-trafikk i eller i nærheten av Moss? Jeg har en tid prøvd å finne ut hva som skjedde med dampbåten "Odølingen" som fra 1895 til 1918 trafikkerte Storsjøen i Odalen. Båten ble i 1918 solgt til denne "Julius Haug i Moss", og her slutter alle spor. Er takknemlig for alle tips.Asgeir Østli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lasse Vogt Pettersen

Hei ! Jeg har intet av info. om båten du søker, men jeg sitter med en Hvem er Hvem ?-utgave fra 1912, og der står iallefall denne Haug omtalt.: Sitat " Haug, Nils Julius, disponent Moss. f.20-4-1866 i Ås, av gaardbruker Christian Paulsen og Elisabeth P., utdannet teknisk skole i Horten, ansatt forskjellige tekn.forretninger 1884-1897, anlægsbestyrer Tofte Cellulosefabrik i 1897, kraftanlæg Kr.sand 1899, ingeniør i Kristiania 1902, disponent i Moss mek.Værksted siden 1905, gift m/Johanne Skuterud f.1865, datter av gaardbruker Johannes Skuterud, Aas" sitat slutt. Dette bringer jo kanskje ikke noe nytt om båten, men det kan vel være artig å få mer peiling også på personen ? Dukker det opp noe mer, skal jeg maile, Lykke til, Lasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asgeir Østli

Takker så mye for opplysningene, Lasse. Jeg har funnet en bok som heter "Glimt fra Moss gj. 700 år" av J.H.Vogt jr. (1954). Her står det bla under året 1918: "En dampskipsrute til Larkollen og en rute mellom bryggen i Sundet ble startet men fikk kort levetid". Kan det kanskje være en sammenheng mellom disse rutene og Julius Haugs kjøp av "Odølingen"? Noen som kjennner til disse rutene? Jeg vet at dette er på kanten av det som kan kalles slektsgransking, men håper jeg får lov å legge inn denne meldinga.mvh Asgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.