Gå til innhold
Arkivverket

[#4250] Albin Anderson, født 1855 i Värmland, Sverige


Gjest Sigmund Rannem
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigmund Rannem

Søker opplysninger om min oldefar, Albin Anderson, f. 17. februar 1855 i Värmland. Han var født på gården Rønningen i Lennartsfors nær Årjäng, kom som 13-åring til Norge og bodde noen år i Halden, senere var han sagmester ved Jacobsens bruk i Gresvik ved Fredrikstad. Han og hans kone, Sofie f. Henrichsen, er oppført i 1900-tellingen (RHD)for Kristiania (Albin og Sofie Andersen). Er svært interessert i en hver mulig hjelp.Sigmund Rannem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri A. Baklid

Forsker selv litt på slekta til min tippoldefar, som var fra Holmedal nær Årjäng. Det som har ført best fram, er å leie mikrofiche fra SVAR (svensk arkivtjeneste). De har egne sider på internett, hvor du kan registrere deg som kunde og bestille fiche.Siri A. Baklid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Rannem

Hei Siri,Hjertelig takk for godt forslag! Jeg har prøvd aa søke etter svensk arkivtjeneste paa internett, men har hittil ikke funnet dem. Har du adressen?Mvh Sigmund Rannem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Rannem

Hei Siri,Hjertelig takk for godt forslag! Jeg har prøvd å søke etter svensk arkivtjeneste på internett, men har hittil ikke funnet dem. Har du adressen?Mvh Sigmund Rannem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Rannem

Hei Tormod,Tusen takk for internett adressen til SVAR. Har enda ikke hatt tid til aa se ordentlig paa hva de har aa tilby - har for liten tid paa hverdager. Beklager at det tok meg noen dager aa svare.Mvh Sigmund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Vibeke Lund Åhling

Her kommer litt informasjon fra Trankils kirkeböker som min mann slog opp på Landsarkivet:Födeslsebok 1855: Albin 17/2, döpt 24/2, far: Eg. Anders Olofsson, mor: Cajsa Persdotter, Skenhall. Faddre er Johannes Svensson og Lisa Bryngelsdotter.Husförhörslängd 1850-57 Trankil Skenhall Rönningen Anders Olofsson 1/3 -19 Trankil h[ustru] Cajsa Persdotter 2/[5 eller6] do [=Trankil] st.dr. Maria Sophia 17/1 38 do st.dr. Beata 23/10 43 do d Christina 2/5 47 do s Olof Dennis 19/4 49 do d Wilhelmina 12/2 51 do dr Lovisa Albertina 17/12 52 s Albin 17/12 55 Per August 5/4 57 pig Anna Andersdr. utflyttad 50 pig Anna Lena Jonasdr infl. 50 utfl. 52 dr Carl Olsson infl. 54 dr. Anders Hansson infl. 58 inh[yses] enk[an] Britta Olsdr 3/10 87 utfl. 58 kommentar: Vistas i Rölanda där hon ock nyttjar sina nådemedel .... [et ord uleslig] utfattig.Han skrev av mere, menn jeg må hvile nå, så jeg fortsetter senere. Det ser ut til at du kann vaere i slekt med en god del folk i Östfold - flere utvandrer.Vennlig hilsen Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Rannem

Hei Vibeke,Hjertelig takk for flotte opplysninger. Jeg var bare innom debattforumet som snarest for aa se om det var noe av interesse da jeg saa innlegget ditt. Maa gaa paa jobben om noen minutter, men vil se naermere paa opplysningene i kveld.Igjen tusen takk for hjelpen! Sigmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Lund Åhling

Et skrivefeil fra sist: Albin er födt 17/2.Husförhörslängd 1859-60:d. Mathilda 9/3 60Maria Sophia utflyttad 59 (lysningsbrev 30/9 59)Beata Utflyttad 61 til Maria Sophiadrängen Anders Hansson utflyttad 59Husförhörslängd 1861-70Albins far död 22/3 1866dräng utflyttad 66piga utflyttad 64 (gift)Christina og Wilhelmina 21/11 67 til NorgeOlof Dennis 14/5 68 til NorgeLovisa Albertina 30/12 68 til Norge Tillegges kann at Maria Sophia og Beata er barn fra Cajsas förste ekteskap (med Daniel Karlsson Mossberg, död 21/9 43, f. 23/11 10 Blomskog). Födelsebok 1819: f 28/2 döpt 1/3 Anders Far: Olof Pärsson Mor: Karin Danielsdotter Husförhörslängd 1871-80 Inh.Enka Kajsa Persdotter [uleslig setning med 76 her]barn: Albin Andersson flytter til Norge 11/8 1877Per August flytter til Fredrikstad 7/1[?]1879Mathilda flytter til Kristiania 14/9 1878 Husförhörslängd 1881-90 Kajsa Persdotter död 16/1 1891 Drengen Anders Olofsson flytter fra Sandviken Herslund[?] til Rönningen 1846. Der bor ifölge husförhörslängden 1843-49:Olof Persson f 12/12 91 Blomskog död 13/7[eller 12?] 46hustru Maria Danielsdotter f. 89son Anders 1/3 19dr Lisa 1/2 25son Daniel 18/2 30 flytter til Norge 1848son Peter 18/12[?] 33[og her ser jeg ikke hvad min mann har skrevet... en datter Anna Maria som sikkert har et födselsdato, og en lang kommentar (förhörsl... protesterade mot hennes inlaga....blivit lägrad i L.Boda Blsk der hon .....) og en uekte sönn Gabriel Gabrielsson 13/2 44 - 11/2 45]. Blsk=Blomskog.Det var alt for denne gangen.Vennlig hilsen Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Rannem

Hjertelig, tusen takk igjen Vibeke for ytterligere opplysninger!Saa vidt jeg kan se har du identifisert Albins foreldre: Anders Olofsson, f. 28/2 1819, d. 22/3 1866; Kajsa Persdotter, f. 2/5 (2/6?)år??, d. 16/1 1891. I tillegg har du oppgitt Anders Olofssons foreldre: Olof Persson, f. 12/12 1791, d. 13/7 (13/12?)1846; Karin (eller er det Maria?) Danielsdotter, f.1789. Har jeg oppfattet det riktig?Kan jeg i tillegg bry deg med aa forklare foelgende for meg?Hva er "Husförhörslängd"? Er "Trankil" et distrikt eller kirkesogn? Hva er "Skenhall"? Er det et mindre distrikt? Er "Blomskog" ogsaa et distrikt eller kirkesogn?Jeg setter utrolig stor pris paa opplysningene du har gitt meg, siden jeg ikke hadde noen mulighet for aa finne frem til dette paa egenhaand.Haaper paa svar fra deg ved leilighet angaaende ovenstaaende. Paa forhaand hjertelig takk!Mvh Sigmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei!Blomskog er et kirkesogn - sted i Värmlan ikke så veldig langt fra Arvika. Jeg har også en ane fra det stedet. Jon Person født 1748. Jeg har tidligere lånt husførhør og dåpskort fra den tiden, men det er omtrent umulig å skjønne noe av det presten eller skriveren skrev.Nätttidningen Røtter er en fornuftig "site" å gå til, som Laila oppfordrett deg til.Jeg har selv liggende noen spørsmål der, bl.a. om Blomskog og håper selvsagt å få noen svar etterhvert.mvh Tormod Thoresen Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.