Gå til innhold
Arkivverket

[#4260] Wallør/Valeur fra Nord-Trøndelag - Kommer fra ????


Gjest Carl-Otto Seljelid
 Del

Recommended Posts

Gjest Carl-Otto Seljelid

Det nærmeste jeg har kommet vedr Wallør, er i FT 1801 om Michel Olssøn Wallør, født ca 1760 og døde i Verdal 21.10.1815. Der er han registrert som inderst og soldat. Er det noen som har ytterligere informasjon, hvor Wallør/Valeur kommer fra? Svært takknemlig for mer info. Har vært via bygdebøkene 'Det gamle Beitstaden' og 'Namdalseid, bygd,gård,ætt' FT 1865 og 1801 i aktuelt område. Ialt 15 personer er nevnt totalt i Norge FT 1801 med dette navnet. Slektskapsforholdet hadde vært interessant å få vite. MVH Carl-Otto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Eldste "Valeur" jeg kan finne i mormonernes søkebase, er en Bodil Valeur, som gifter seg omkr.1724/36? i Troms med Christian Povelsen Egede. Videre finnes en Herman Christian Valeur, født 1731? i Voss, klokker i Voss, g.03.10.1765 Voss med Mette Helene Horsenius, g. 2.gang 02.08.1770 Bergen med Gertrud Abrahamsdatter Holtermand (f.1736). De hadde flere barn ved navn Valeur, som var i Bergen og andre steder, bl.a. en Abraham Valeur som ble døpt 03.06.1774 i Bergen, gift 28.05.1802 Stavern med Birthe Pontopidan. Ellers kan de nevnes at det finnes Valeur-slekter i Danmark også, og ("selvfølgelig") i Frankrike (der slekten kanskje har sitt utspring?). Håper dette var til litt hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Det er vel ikke Walleraune som har blitt omskrevet til Wallør? Husker en sersjant på Steinkjærsannan Som hette Walleraune og han var Trønder. Mvh sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Kristoffersen

Jeg har i min eie en bok som heter "Slægten Valeur i Danmark og Norge". Den første med navnet Valeur stavet det Walør. Han het Herman og var født i Christiania 1662, død 1726 i København. Var silke og lærredskremmer og en av Københavns 32 menn. Hans foreldre var Andreas Erichsøn og Idde Hærmandsdatter. Hans barn stavet navnet Valeur. Barnen bodde i Danmark, men en senere gren flyttet tilbake til Norge, nermere bestemt til Bergen.. Herman Christan Valeur og Abraham Valeur tillhører denne slekt. Det ser ikke ut til at være noen tilknytning til Frankrike.Michel Olsøn Wallør og Bodil Valeur har jeg ikke klart å finne i denne boken, men siden den er meget uoversiktlig, ska jeg ta enda en titt. MVH Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Carl-Otto Seljelid

Takk skal du ha Ulla Kristoffersen. Det hørtes ut som en riktig interessant bok, og etter søking rundt finner jeg at for Danmark er det utgitt flere bøker for slekten Valeur. I Norge finner jeg ingenting, så jeg må spørre deg da om det er en privat trykt bok? Og om du vet, finnes den på noe bibliotek?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Ulla Kristoffersen

Carl-Otto! Beklager at det har tatt så lang tid for deg å få svar. Jeg har sett boken et eller annet sted, men husker ikke om det var på Riksarkivet ellet Slektshistorisk forening her i Oslo. Jeg slår gjerne opp for deg om det er noe du ser efter. Den tidligere nevnte Herman Valeur hade en bror Erich, som ble Bergskriver på Kongsberg. Han hade bl.a sønnen Johannes, bergskriver på Røros.Denne døde 1762, 66 år gammel Jeg kjenner ikke til om denne Johannes var gift eller hade barn, men Mikkel Olssøn Wallør kan godt har vært barnebarn til Johannes (ren gjetning). Det er flere med navn Waleur i Trøndelag.Det kan jo tenkes at det var flere søsken til Herman og Erich Walør. Erich hade også sønnen Andreas, som ble eier av Dikemark Jernverk i Asker. Det finnes en handskemaker Ole Andreas Waleur, som 1775 var fadder i Kongsberg, men jeg tror han senere bodde lenger nordover. En tenkbar far til Michel Olssøn Wallør?? Jeg holder på og søker i alle tenkbare kilder efter sammenheng mellom de forskjellige med navn Waleur/Walleur/Valeur/Wallør, men har foreløpig mest løse tråder. Kanskje det er noen som har støtt på navnet i andre deler av landet? Hilsen Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

En Anders Waløer er sorenskriver i Senja i første del av 1700-tallet; nevnt i 1723 og noen år videre. Kanskje Bodil Valøer var hans datter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Det finnes en gård med navnet Valøy i Stod i Nord-Trøndelag. På 17-1800 tallet kalles den Waløen. Det er ingen Michel Olsen født på denne gården i perioden 1750 - 1770, og han har heller ikke inngått ekteskap i Stod. Men dersom han har hatt militærtjeneste i Steinkjær, kan han ha vært bosatt på en av plassene under gården under tjenesten.Den siste Michel jeg finner registrert på gården dør i krigen 1719. Navnet Ole forekommer helt opp til 1800-tallet, men det er ingen av disse som ser ut til å kunne være far til Michel (for unge og for gamle). Dersom det er denne gården han har navnet fra, kan det jo også tenkes at han er født i Sparbu - det er ikke så langt til grensen.Sissil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Nå er jeg på litt tynn is, men jeg mener å ha blitt fortalt at det skal være en gård i Voss/Granvin-traktene som heter Velure, og at de som heter Valeur i Bergen skal stamme derfra. Kanskje noen 'Voss-eksperter' vet noe mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Velure ligger i Ullensvang, adresse (i 1972) 5777 Grimo (Norsk stedsfortegnelse). Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.