Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Leiv Skjerve

[#4267] Kapteinløytnant Hans Joachim von Grabow

Recommended Posts

Gjest Leiv Skjerve

Kapteinløytnant H. J. (utlagt Hans Joachim) von Grabow blev i 1681 gift på Hvaler med Kristine Jørgensdatter Brandt.Dette ifølge Innsetboka og andre kilder.Det er grund til å tro at det var Hans Christopher von Grabow som i 1681 blev gift med Kristine Jørgensdatter Brandt på Hvaler. Ifølge Ovenstad var han ved Trondhjem Nasj. inf.reg i 1659/60. I 1681 var han ved Smålenenes (Østfolds) nasj. inf.reg.med mulig stasjon på Hvaler. Kan Kristines giftemål bekreftes fra kirkebok eller bygdebok ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Leiv Skjerve

Jeg gjentar dette 10 år gamle spørsmål-Leiv

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Inger Eide

Du må se under 1680 - der står han som Hans Christopher von Grabow - kanskje kan noen tyde hele innførselen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Per Nermo

Det fantes en (annen) Kirsten Jørgensdatter Brandt (1653-1743) (altså omtrent jevngammel med hun som ble g.m. Hans Christoffer Jochumsen von Grabow), som ble gift med stiger på Røros, Adam Hansen Koch (1658-1742).von Grabow's svigerfar var gruveforvalter på Kvikne, Jørgen Nilsen Brandt (c1610-1665 Orkdalsøra), men han hadde vel ikke to døtre med samme navn !?Noen som har tips vedr. foreldre til 'fru Koch' ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Norodd Hagenson

Her er mitt forslag til tyding av de to innførslene. Noe er jeg usikker på:'Domenica II post Pascha ere troloffvede Erlig och Mandhaftig Mand Capitain-Leutenant Hans Christophersøn von Grabov [innskutt over:] hvis fader sidd... [??] och Ærlig och Gudfrychitig Pige, Kirstina Jørgens daatter (Brandt) [etternavnet på neste linje] 25 Aar Joachim Ernst [med strek opp til von] Deus bene vertat Den 18 Maii ere echteviede offven bemellte Ædle och Mandhaftige Hr Capitain Leutenant Hans Christopher Joachim Ernst von Grabow ssøn[innskutt over] och Erlig Gudfryctig och Ærdydig Pige Kirstina Jørgens daater Brandt boende paa Sandbrecke her i Sognett.'

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Leiv Skjerve

Inger anførerØstfold Fylke. Hvaler.Ministerialbok nr. 1 (1656-1664) Ekteviede 1679-1686) side 19. Under 1680 står han som Hans Christopher vonGrabowNorodd anførerTrolovet kaptein-løytnant Hans Christophersen(Christopher ? ) von Grabow medKirstina Jørgensdatter Brandt 25 årDen 18.mai (1681) er ekteviet Kaptein LøytnantHans Christopher (Joachimsen, sønn av) Joachim Ernst vonGrabow ogKristina Jørgensdatter Brandt (f 1656) boende påSandbrekke her i sognet ( Hvaler)Mange takk til Inger og Norodd for klargjøring-Til PerJørgen Brandt hadde to barn. En sønn som døde tidlig ogaltså denne Kristina..Leiv

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnstein Rønning

Jeg legger inn en lenke til et bilde jeg tok i Stiklestad kirke: Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Norodd Hagenson

Til innlegg 7:Parentesene dine angående far/sønn legger vel litt mer i min oversettelse enn det som strengt tatt står der. Jeg ser ikke bort fra at kan være slik det er ment fra prestens side. Innførselen i kirkeboka virker uklar, og min tolkning bør absolutt leses sammen med originalteksten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.