Gå til innhold
Arkivverket

[#4267] Kapteinløytnant Hans Joachim von Grabow


Gjest Leiv Skjerve
 Del

Recommended Posts

Gjest Leiv Skjerve

Kapteinløytnant H. J. (utlagt Hans Joachim) von Grabow blev i 1681 gift på Hvaler med Kristine Jørgensdatter Brandt.Dette ifølge Innsetboka og andre kilder.Det er grund til å tro at det var Hans Christopher von Grabow som i 1681 blev gift med Kristine Jørgensdatter Brandt på Hvaler. Ifølge Ovenstad var han ved Trondhjem Nasj. inf.reg i 1659/60. I 1681 var han ved Smålenenes (Østfolds) nasj. inf.reg.med mulig stasjon på Hvaler. Kan Kristines giftemål bekreftes fra kirkebok eller bygdebok ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...
Gjest Per Nermo

Det fantes en (annen) Kirsten Jørgensdatter Brandt (1653-1743) (altså omtrent jevngammel med hun som ble g.m. Hans Christoffer Jochumsen von Grabow), som ble gift med stiger på Røros, Adam Hansen Koch (1658-1742).von Grabow's svigerfar var gruveforvalter på Kvikne, Jørgen Nilsen Brandt (c1610-1665 Orkdalsøra), men han hadde vel ikke to døtre med samme navn !?Noen som har tips vedr. foreldre til 'fru Koch' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Her er mitt forslag til tyding av de to innførslene. Noe er jeg usikker på:'Domenica II post Pascha ere troloffvede Erlig och Mandhaftig Mand Capitain-Leutenant Hans Christophersøn von Grabov [innskutt over:] hvis fader sidd... [??] och Ærlig och Gudfrychitig Pige, Kirstina Jørgens daatter (Brandt) [etternavnet på neste linje] 25 Aar Joachim Ernst [med strek opp til von] Deus bene vertat Den 18 Maii ere echteviede offven bemellte Ædle och Mandhaftige Hr Capitain Leutenant Hans Christopher Joachim Ernst von Grabow ssøn[innskutt over] och Erlig Gudfryctig och Ærdydig Pige Kirstina Jørgens daater Brandt boende paa Sandbrecke her i Sognett.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Inger anførerØstfold Fylke. Hvaler.Ministerialbok nr. 1 (1656-1664) Ekteviede 1679-1686) side 19. Under 1680 står han som Hans Christopher vonGrabowNorodd anførerTrolovet kaptein-løytnant Hans Christophersen(Christopher ? ) von Grabow medKirstina Jørgensdatter Brandt 25 årDen 18.mai (1681) er ekteviet Kaptein LøytnantHans Christopher (Joachimsen, sønn av) Joachim Ernst vonGrabow ogKristina Jørgensdatter Brandt (f 1656) boende påSandbrekke her i sognet ( Hvaler)Mange takk til Inger og Norodd for klargjøring-Til PerJørgen Brandt hadde to barn. En sønn som døde tidlig ogaltså denne Kristina..Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Til innlegg 7:Parentesene dine angående far/sønn legger vel litt mer i min oversettelse enn det som strengt tatt står der. Jeg ser ikke bort fra at kan være slik det er ment fra prestens side. Innførselen i kirkeboka virker uklar, og min tolkning bør absolutt leses sammen med originalteksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.