Gå til innhold
Arkivverket

[#4274] Søker etter hjelp til å finne slektdata på Andreas


Gjest Tor Lie
 Del

Recommended Posts

Er i startfasen med å lokalisere min morfar. Andreas Olai ((Hansson)farsnavn) Dingsør f. 1871. Sønn av Hans Halvorson. Er interesert i å vite hvor han oppholdt seg i Norge, før han etter mine spor utvandret til Danmark ca 1900. Han døde i Roskilde i Danmark i nov. 59. Han var gift med Inger Marie Dingsør, født Larsen. Jeg vet svært lite om hvor, og hva han gjorde i Danmark. Er det noen som kan hjelpe meg med dette, evnt. hvor i Danmark jeg kan finne opplysninger? Evnt. etterkommere av Inger Marie Dingsør, født Larsen?På forhånd takk fra en "fersking" i faget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ikke klart fra om du vet hvor din morfar var født, men jeg går ut fra at det er noe av det du vil finne ut. Det beste kortet du da har på hånden, er trolig navnet Dingsør. Det er ganske sikkert et gårdsnavn. I en av de mange stedsnavndatabasene på nettet fant jeg ut at Dingsør er i Ytre Holmedal i Sunnfjord. Da er du heldig. Kirkebøkene for Ytre Holmedal finner du nemlig i Digitalarkivet. Med litt leting vil du finne dåpen/fødslen av ham der 13.11.1871. Et tips kan være å begynne med å begynne med å velge prestegjeld (som er 1429) og deretter plukke ut alle som er døpt Andreas Olai. Foreldrene (og farfaren) kan du etterpå finne i folketellingen fra 1865.Fordi morfaren din var fra Sunnfjord og flyttet til Danmark, kan det være en god idé å gjette på at han gjorde en "stopp" i Bergen. Igjen er du heldig for folketellingen fra 1891 for Bergen er også å finne i Digitalarkivet. Et tips kan være å lete etter personer med etternavn som inneholder bokstavene ding. Da finner du ut at han i 1891 var bakerlærling og bodde i Strandgt 170. Ettersom bakermester James Grieg bodde på samme adresse, var det vel han som var sjefen hans.Jeg gjorde også et søk blant emigranter fra Bergen, men fant ham ikke der. Jeg fant imidlertid ut at flere av søsknene hans reiste til USA. Det kan jo også være greitt å notere seg. Lykke til videre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.