Gå til innhold
Arkivverket

[#4278] Knud Olsen ,Haus f. ca.1784


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg søker opplysninger om Knud Olsen og hans foreldre.Han skal være født ca.1784 i Haus .Det står at han kommer fra Minde ,Haus men hvor er det?Han giftet seg med Berthe Johannesdatter fra Garnes.Det må ha skjedd etter 1815.De flyttet til Frydenlund under Damsgård /Askøy hvor de bl.a. fikk en datter Karen Berthine 23.03.1832.Håper noen kan hjelpe meg med tidspunkt for ekteskapet og foreldrene til Knud.Mvh. Rune Thorstensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Eikeland

"Minde" er sannsynligvis gnr. 92, bnr. 12, "Ockensminde" (Unneland), i Haus. I Rygh: "Norske Gaardenvne", står det i en bemerkning: Kaldes "mi'nne".Skal sjekke mer ang. fam. forhold siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Minde i Haus er i Rygh omtalt som gnr. 92,12 "Ockensminde", tidligere under Unneland. Boken: "Haus i soga og segn. Ættarbok III Ådna sogn". gir disse opplysningene.På Seim nr. 147: Knut f. 1787. (Henvisning til Garnes 92).Foreldre: Olav Larsson Ytre Ådna 128e og Anna Knutsdtr Seim 135g.På Garnes nr. 92: Det er her opplyst at Knut og Brita giftet seg i 1818 og at de fikk 5 barn, og flyttet til Laksevåg, Damsgård.På Minne nr. 12: Her har Knut og Brita også bodd. Det er her opplyst at de flyttet til Årstad 1819. Sannsynsligheten er meget stor for at de er gift i Haus. Jeg skal sjekke i løpet av dagen. mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Eikeland

Som dere ser fungerer samarbeidet utmerket på SAB.Kirkeboken for presten i Haus, A12, f. 193, viser at: "Garnisons Soldat Knud Olsen Minde, 29 Aar" giftet seg med "Pigen Britha Johannesdtr. Garnæs, 20 Aar" 28. juni 1818.Foreldrenes navn er ikke oppgitt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Til Rune T.:Eg går ut frå du har funne alle dei 7 ungane dei fekk i Askøy sokn mellom 1819 og 1832. Om ikkje, har eg dei på rad her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.