Gå til innhold
Arkivverket

[#4279] Ole Finsen Sørensen, f. Nord-Odal 1859, siden til


Gjest Asgeir Østli
 Del

Recommended Posts

Gjest Asgeir Østli

Kan noen hjelpe meg med å finne ut hva som skjedde med Ole Finnsen Sørensen? Han var f. i Nord-Odal, Hedmark i 1859. Em. til Australia og gift der med Kjerstin Jønsson fra Sverige. Tilbake til Norge i 1894 og bosatte seg i Fredrikstad. I følge slektninger skal han ha vært skipper og ha omkommet på havet i 1900. I FT 1900 for Fr.stad finnes kona bosatt i Vaterland 3 sammen med 5 barn og hennes bror Erik Jønsson. Hun var da enke. Jeg har sjekket kilder i Sjøfartsmuseet og finner en O.F.Sørensen, reder og kaptein på barken "Hjalmar", men denne skal ha blitt solgt til Frankrike i 1898. Er det noen som har oversikt over forliste skip fra Fr.stad / omkomne sjøfolk fra Fr.stad? Hvis noen har opplysninger om hva som skjedde med Ole Finnsen Sørensen vil jeg gjerne høre fra dere.mvh Asgeir Østli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest John Erik Martiniussen

Hei! Det utkom ei bok ifor el. -99 av Knut Engebretsen som inneholder skip og mannskap i Sarpsborg/Fredrikstad. Inneholder også forliste skip, tror jeg. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest John Erik Martiniussen

En tur på biblioteket bekreftet følgende: Tittelen på boka er: "Fredrikstadskuter på de syv hav" Forfatter er Knut EngebretsenM.v.h.John Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.