Gå til innhold
Arkivverket

[#4281] Karen/Kari Halvorsdatter, f.1792 Sørum/Høland???


Gjest Kenneth Holter
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth Holter

Hei. Den 3. februar 1820 blir Ole Christophersen (Borgen) og Karie Halvorsdatter (f.ca.1792/93)viet i Sørum. Som en av kausjonistene nevnes Halvor Heyerdahl. Antagelig er Karie den samme som "Karen Halvorsdatter", 8 år gml. tjenestepike hos den samme Halvor Heyderdahl i Høland i 1801. Men hvor er hun født og hvem var hennes foreldre?Takknemlig for all hjelp!Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Karen Halvorsdatter som i 1801 bodd som 8-årig tjenestepike i husholdet til Halvor Jensen Heyerdahl på Søndre Enger, ser ikke ut til å være født i Høland. På bakgrunn av kirkebøkene for Høland og folketellingen 1801, er det faktisk bare i folketellingen hun forekommer.Vennlig hilsen Odd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann

Hos familysearch.org fant jeg denne Karie. Kan det være din? Aurskog og Høland er vel nære naboer? KARIE HALVORSEN Sex: F Event(s): Christening: 26 Mar 1791 Aurskog, Akershus, Norway Parents:Father: HALVOR HELGESEN Mother: MARIA FRANSDR Jeg skal ellers sjekke kirkeboka for Sørum i helga. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Takk Laila! Det hadde vært hyggelig om du ville sjekke det. Kanskje det ville være en idé å se på navnene til fadderne til Oles og Karies barn, som er født i Sørum fra 1820 og utover. Der kan det ligge noen hint om foreldrene til Karie...Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Etter å ha sjekket litt, viser teorien (om at Karie er den samme som er døpt i Aurskog 1791) seg å være veldig sannsynlig. Halvor Helgesen Haneborg og Malene/Maria Frantsdatter bor i Aurskog i 1801, men begge dør i Høland kort tid senere. Malene/Maria er dessuten født i Høland, og er av den kjente, velbårne slekten Botner, og da er det vel ikke usannsynlig at de sender son datter i tjeneste hos den (minst) like velbårne Halvor Heyerdahl? Hvis det skulle vise seg å stemme har jeg funnet en stooor horde med nye forfedre og -mødre, og har enda en kongelig "connection"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Rannem

Naar du sier kongelig "connection" gaar jeg ut fra at du sikter til at Botner slekten muligens nedstammer fra Haakon 5. Magnusson osv. Hvor sikker er imidlertid den forbindelsen? Det jeg spesielt tenker paa er forholdet mellom N. Eivindsson og Eivind Gyrdsson. Var foerstnevnte soenn av sistnevnte? Jeg er ogsaa interessert i at dette antatte slektskapsforholdet forhaapentligvis er riktig.Mvh Sigmund Rannem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Hei Sigmund!Som du sikkert kjenner til er det et "gap" i eierforholdene på Botner mellom Eivind Gyrdsson (f.ca.1400) og Torkild (f.ca.1470). Men det flere ting som gjør meg (og flere med meg) rimelig sikker på at det er en N. Eivindsson mellom dem som binder dem sammen i slektskap. Med den kongelige "connection, er det nøyaktig det du nevner jeg sikter til. Og jeg føler meg rimelig sikker på det.For det første sa tradisjonen på 1700-tallet at Botner skal ha vært i slektens eie (i rett linje) i 500 år. Nå stemmer ikke det helt, for Gyrd Ingjaldson på O fikk jo gården via ekteskap på 1400-tallet, men ser vi bort i fra det ene kvinneleddet stemmer det jo bra.Videre hadde Halle Torkildsson Botner en sønn ved navn Eivind (Evin Haleson, n.1615), og det styrker jo teorien.Slektskap er det i alle fall, og det er ingen grunn til å tro at det ikke er via en tenkt Eivindsson, f.ca.1430, som antageligvis døde ung, ettersom han ikke er nevnt i kilder. Istedet nevnes Kristin Nilsdatter som nevnes i 1478 og videre ut på 1500-tallet. Hun er er antagelig enken etter N. Eivindsson.mvh Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Kan som en liten oppdatering fortelle at det nå er bevist at min Karie Halvorsdatter, gift 3.2.1820 Sørum med Ole Christophersen Borgen, er den Karen Halvorsdatter "8" år gml. tjenestepike på søndre Enger i Høland 1801, som er den Karie som er født 21.3.1791, døpt 26.3.1791 i Aurskog av foreldre Halvor Helgesen Haneborg og Mallene Maria Frantzdatter Botner.Ingeborg Zypriansdatter og Halvor Jensen Heyerdahl, som er ekteparet Karie er tjenestepike hos i 1801, er hennes mors onkel og tante. Det var vanlig på denne tiden med tjenestearbeid som ung (selv om man egentlig måtte være konfirmert for å kunne gjøre tjeneste).Det jeg kunne tenkt meg å vite mer om, er hva tjenestearbeid for en 10 år gammel jente kunne gå ut på på et vanlig gårdsbruk. Fikk de lønn, eller var det bare "kost og losji" og oppdragelse? Og var det bare gode venner og familie som fikk æren av å få "låne" et barn på denne måten, eller hendte det at et barn gikk i tjeneste hos noen verken han/hun eller foreldrene kjente? Og ellers om noen vet noe om tjenestearbeidet.Takknemlig for alle slags opplysninger.Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.