Gå til innhold
Arkivverket

[#4282] Kiær / Kiærra i Stavanger-området


Gjest Kenneth Holter
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth Holter

Hei. I 1803 blir en pike døpt i Rygge i Østfold, datter av Andreas Nielsen Kiær og Anne Marie Pedersdatter. Han (og kanskje henne også) skal ha vært fra Stavanger. Antagelig er han sønn av den Niels Povelsen Kiærra som nevnes i 1801-tellingen (f.1748). Noen som vet mer om denne slekten, evt. om det finnes bygdebok for gården "Kiærra"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Førre

Kan det tenkes at han kommer fra gården Tjora (Thiore) i Sola. I 1801 tellingen (Haaland prestegjeld) finnes Palle Pallesen (39 år) som husbonde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Tror nok ikke det, mener som sagt (nesten helt sikkert) at Andreas er være sønn av Niels Povelsen på Kiærra i Flechefiord, som vel er nabokommune til Stavanger? Niels Povelsen er i 1801 gift om igjen, og jeg skulle gjerne visst hans første kones navn (gift mellom ca.1768 og ca.1783) og også sønnen Andreas' fødsel (mellom samme årstall), i fall det er hans sønn. Niels er født 1748, om noen vet noe om hans fødsel også, så tar jeg imot all informasjon av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Chr Furmyr

Jeg sitter med en dåpattest på min bestemor Asine Christiane Severine Vandine født 31 januar 1851 ( selv er jeg født i 1926) Mor gift kone aase Kristine Tollaksdatter Kjær, fars navn ikke oppgitt Dette Kjær ligger ved Mandal i Halsaa sogn Det finnes en bygdebok for området ( spør på biblioteket) Kjerr er det skrevet noe om Jeg har kun noen mislykkede fotokopier PÅ side 310 omtales Anton Syvertsen Lian og Eliabet Lie. Ta kontakt hvis det er ønskelig med ytterligere info. ikke kl 15. til 17.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Kierra (1801) Flekkefjord ligg nok i gamle Nes kommune, i nærheten av Ståby, sør-aust for Flekkefjord.Digitalarkivet har plassert Flekkefjord i Rogaland, kanske fordi Lund sogn hører til der. Men Flekkefjord by, og Nes sokn, ligg nå i Vest-Agder, og kan neppe kallast nabo til stavanger - .Du må leite i bygdebøkene for Nes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kenneth Holter

Var på Riksarkivet i går, og lette i bygdebøkene for Nes, og flere andre bygdebøker, men fant ikke Kier/Kierra, Kjær eller lignende, i alle fall ingen som var de riktige... Kan gården i Nes være borte? Eller fått et annet navn (Det var et par gårder som begynte på Tjær-, men ingen personer der passet med de jeg søkte, selv om jeg må si at mitt intrykk av bygdeboken var at den var noe mangelfull...)Ønsker fortsatt opplysninger som kan hjelpe meg videre.Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunleif Seldal

Kjærra er et bruksnavn under gårdene Grundevik; Gnr.106 og Staaby; Gnr.107 i Nes sogn, Flekkefjord i Vest Agder. I bygdebøkene for Nes, jeg tror det er i bind 2, første halvbind, finner du under garden Staaby bruket Midtre Kjærra der Niels Povelsen (Nils Paulsen) er nevnt. Desverre er bare hans siste kone og deres barn nevnt i boka. Der står også fra hvilken gard Nils kom; jeg husker ikke hvor.Familienavnet Kiær finnes flere steder i Norge, også i Stavanger der det er nevnt allerede fra midten av 1600-tallet. Jeg ville ikke sett bort fra at Andreas Nielsen kom fra Stavanger, siden du også synes å ha indikasjoner på at han var fra Stavanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Der er ein Niels Andreas Nielsen (21 år)i Høyland prestegjeld i 1801. Og det er ein Anders Nielsen (19 år) i Helleland prestegjeld. I Helleland er det ein gard som heiter Kiørre i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest arne kvitrud

9.2.1770 (Axel Kielland, Privatarkiv, pakke 2-3, Stavanger Byarkiv) ble det utstedt auksjonsskjøte til Andreas Kjær på Ole Tøtlands tidligere hus i Stavanger. Kielland legger til at den var pantsatt for 100 riksdaler.Ole Tøtland bodde på Skagen ca nummer 8 i Stavanger, men det kan være at han eide flere hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.