Gå til innhold
Arkivverket

[#4284] R. Thorstensen om Ingvald Tonheim


Gjest Kate Øren
 Del

Recommended Posts

Gjest Kate Øren

Eg granska nyleg min onkels omfangsrike slektsarkiv, då eg kom over Ingvald Johannesson Tonheim som Rune Thorstensen søkte opplysningar om for ei tid sidan.Det kan hende Hr. Thorstensen har funne ut av det allereie, men for sikkerheits skuld nemner eg at Ingvald var son til Johannes Olsson Tonheim, f.kr. 1715 d. 1778 og Brithe Andersdotter ØREN, f. kr. 1720 d. 1778.Ingvalds søsken er Olav, Eli Kvalvik (f.1744) og Aleth Tonheim, (f. 1752.)Brithe stamma frå den gamle Øyra-ætta. Ho var dotter til Anders Gunnarson Øren (f.1681) og Ingjebor Sjursdotter Sandvik (d. 1752). Syskena var Karen Frammarsvik, Olav Øren, Synnøve Øren og Guni Eikefjord.Anders var son til Gunnar Andersson (f.kr. 1650) og Alet Olsdotter frå Valvikja. Gunnars far var Anders Bendikson, og farfaren var høgst truleg Bendik Knutson Øren, f.kr. 1590.Den gamle Øyra-ætta forsvann frå garden på midten av 1700-talet, og det er få rotrenningar att i bygda. Sjølv ættar eg frå Olav Gunnarson Endestad.Kor Johannes Olsson kom ifrå, står det diverre ingenting om i slektsarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk til Kate. Dette var nytt stoff.Det er nå engang slik at når man først har gitt seg ut på slektsgranskning , så blir det mange tråder å nøste på .Jeg har i mellomtiden nøstet opp noen andre tråder , men ikke desto mindre er jeg svært takknemlig for din bistand.Mvh.Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

HeiDette var spennende. Jeg har selv slekt rundt hele Løkkebø-vannet og Endestad-vannet og litt til, i alle fall i gamle dager.Håper det er mulig å få mer opplysninger senere. Nå er det kvelden for meg.Lars Løkkebø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei igjenDette slektsarkivet til din onkel virker spennende. Jeg har forfedre fra gårdene Løkkebø, Agledal, Tonheim, Langedal, Midtbø, Sæterli, Hovland, Kvalvig, Ramsdal, Hafstad i Førde, Åsen i Førde, Tefre i Førde, Bruland i Førde og Standal. Jeg tror jeg har fått med alle nå.Det hadde derfor vært spennende å høre om du har mer i tilknytning til disse gårdene.Det kan kanskje bli mye å legge ut her. Du kan eventuelt ta direkte kontakt på mailadressen: llokkebo@telemarksnett.no lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kate Øren

Hei Lars!Eg har slekt over heile Eikefjord-bygda, går eg langt nok tilbake....Men slik er det med alle. Som du også har, så har eg slekt på Hovland, Langedal, Ramsdal, og ein masse på Løkkebø.Mi oldemor kom frå Fyrstunet på Løkkebø, om du veit kor det er, og eg har slekt i Botnen og i Insttunet også. Eg har også forfedre frå Løkkebø og Hovland (Søren Hansson L. og Søren Baardson H. for å nemne nokre)Min onkels slektsarkiv inneheld over 3700 namn, deriblant mykje Løkkebø-slekt. Så dersom du lurer på noko i samband med gardane på Løkkebø og rundt Storebrua, vil eg nok finne svaret på desse i arkivet.Så til Rune: Eg trur far til Johannes Olsson Tonheim må vere Olav Paalson Tonheim, f. 1668. gift med Johanne Ingvaldsdotter i 1698. I 1666-teljinga står det følgande: Paal Tonnumb, 40 år. Søner: Joans 7, Torgjeir 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei igjenJeg vil tippe at Søren Baardson Hovland er sønn av Baard Olssøn Hovland som er min tipp-tipp-tipp-oldefar, via sin sønn Ole Baardsøn og barnebarn Nille Olsdatter. Nille var gift med min tippoldefar Simon Ingevald Johannes Mortensen Løkkebø, f. 1815.Andre av mine forfedre er Simon Halvorsen på Tonheim og hans bestefar Johannes Martinsen på Kvalvig.Den siste av mine forfedre som bodde på Løkkebø var Ole Simonsen. Han var en stund forpakter på Endestad, bodde en stund på Eikefjord før han reiste til Masfjorden.Hans bror Morten Simonsen bodde imidlertid på Løkkebø i 1900. Hans sønn, Simon Mortensen, emigrete til USA, men kom senere tilbake og bosatte seg på Løkkebø. Jeg vil derfor tippe at jeg fortsatt har slekt på Løkkebø, selv om jeg er usikker på hvem det eventuelt er. Jeg var på Løkkebø i 1985 og traff da noen som mente at vi var i slekt. Hvordan forholdet er om de forskjellige gårdene vet jeg imidlertid ingen ting om. Det hadde derfor vært utrolig spennende å få ta del av det materialet som du sitter på.Det jeg lurer på er imidlertid om det inneholder mer enn navn og om hvor detaljert det er på navn. Hvis det er i en database hadde det vært gøy om jeg kunne fått tilgang til denne, slik at det hadde vært mulig å sammenligne med siste års arbeider. Jeg har trålet kirkebøker og føler at jeg begynner å få relativ god kontroll, men det er sikkert mange mangler fortsatt.lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kate Øren

Eg vil tru at Simon M. Løkkebø er far til avlidne Sverre Løkkebø. Både kona og sonen er på garden enno, og det er vel desse du er i slekt meg. Bruket kallast "Hågjen". Denne slekta har ingen nære relasjonar til mi slekt før i nyare tid.Slektsarkivet er så omfattande at min onkel med letthet kunne ha skrive gardssoga for Storebru krins. Han har ei bortimot fullstendig oversikt for gardane Knapstad, Eikevoll, Løkkebø, Endestad, Langedal og Ramsdal. Når det gjeld dei 3700 personane er jo ikkje alle frå Eikefjorden. Då det manglar ordentleg gardssoge for området, er det jo imponerande at han har kome tilbake til byrjinga av 1600-talet på kvar einaste gard.Dei fleste personane er oppførte med fødestad, bruksnummer og fødselsår. Dataene er lagt inn på ei dataprogram kalla PS Familiearkiv 2.0 og eg kan sende deg ein kopi med fullstendig database, eller du få meir oversiktlege skrivarutskrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

HeiDette virker lovende. Jeg er veldig usikker hva slags program PS er, men kan det gjøres til en gedkom-fil går det greit. Jeg lurer også på om du med skriverutstkrifter mener ferdige utskrevne sider eller et program. Med alle de datene som er i den basen ser jeg for meg at det kan bli veldig mange ark hvis det skal skrives ut.Selv har jeg klart å følge anene tilbake til begynnelsen av 1700-tallet på de fleste grenene. Men jeg har også via en gren som går til gården Hafstad i Førde kommet til 1500-tallet og en tidligere fogd og rådmann som het Wittrup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.