Gå til innhold
Arkivverket

[#4294] Anton Martinus Hjer(s)tø f. 1879 på Bolsø.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

"Mange vil ha mer og fanden vil ha fler" Jeg prøver meg igjen.Anton Martinus Hjer(s)tø giftet seg 30.07.1912 i Domkirken i Bergen med Kathinka Alvilde Hansen.Han var da kjøpmann i Molde.Ved ekteskapet står det at brugommen var født 1879 på Bolsø og faren het Knut Olsen.Jeg skulle gjerne ha fått bekreftet når Anton ble født/døpt og hvem hans mor var.Mvh.Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest berit knudsen

Hei.nr. 41 Anton Martinius f. 5/7 1879, dpt. 10/10 Molde.(Bolsø krk.bok.) ækte barn. Foreldre: grd.br. Knud Olsen Gjertø paa ----- og hustru Magrete --------. 1826 - 1839 13 år 7 b.Jeg bare tror "paa H------stad og Magrete Timandsdt. Jeg klarte ikke å tyde dette. Knud f. 1826 og Magrete f. 1839, gift i 13 år og 7 barn skal tallene bety.Fant en Hjertøen som en øy utenfor Molde, den vestligste av øyene. Håper dette hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bernt Gammelsæter

Hei;Du finner dem i 1865 under gården Kringstad i Bolsøy: Knud Olsen Gjertøen selveier enkemand 39 og Margrete Timansdtr husholder ugift 27. Fra Bolsøyboka II: Kringstad gnr.21, bnr.5 (fra bnr.4) skyld mark 1,84. Knut Olsen Gjertø til sønn Ole K. Kringstad 19/10 1893. Fra Ole Knutsen Kringstad til Severin Eliassen Bjørseth 13/1 1925. Kringstad gnr.21 bnr. 4....... skifte etter Marit Sivertsdtr til Serianna Johnsdtr 11/4 1855 (ant. gift med Knut O. Gjertø). Knut O. Gjertø til svigersønn Gotfred H. Moen, 19/10 1893. I 1838 eier Timian Jespersen Kringstavorpen Lnr.1 Kringstadvorpen. Det var det jeg med en rask kikk.Hilsen Ole Bernt Gammelsæter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk til dere begge.Utfra dette kan man kanskje anta at Timian Jespersen kanskje er far til Margrethe Timandsdatter.Jeg finner nemlig en Ingeborg Knudsdatter f.ca.1807 på Fræna som enke på Kringstadvorpen i 1865 sammen med to av sine barn.De er 23 og 26 år og heter Timandsen/datter til etternavn.Disse er da trolig søsken til Margrethe.Det ville vært fint om dere kunne bekrefte denne teorien.Mvh.Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bernt Gammelsæter

Ja det er nok henne, i Bolsø kirkebok fødte: 1/7 1830 Margreta av pladsmand Timan Jespersen Kringstad og Ingeborg Knudsdtr I samme slengen fødte: 12/6 1826 Knud Lorents Olsen Jertøen av Ole Knudsen Jertøen og Marie Madsdatter, pladsfolk I Bolsøyboka II: Kringstad, Kringstadvorpen nr.31, bnr. 1, matrnr. 1, løbenr. 1, skyld mark 0,93 . 17 skilling. Skjøte fra Andreas O. Kringstad til Timann Jespersen 3/4 1838. Hvorfor kalles han da plassmann??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk Ole. Jeg tror jeg må prøve å få lånt Bolsø bøkene.Jeg fant på familysearch at Ole og Marie giftet seg 29.12.1816 på Veøy.Jeg skulle gjerne visst hvor de kom fra , og hvem som var deres foreldre. Et riktig godt nyttår til deg. Mvh. Rune Thorstensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bernt Gammelsæter

For å være helt sikre: Viede 16/4 1866 Enkem. og Gaardemand Knud Olsen Kringstad 40 år og pige Margrethe Timandsdatter Kringstadvorpen 27 år. Forlovere Knud Poulsen Kringstad og Andreas Timandsen Kringstadvorpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bernt Gammelsæter

Jeg har Bolsøybøkene og jobber med dem nå, men det som omhandler gård og ætt er svært så summarisk. Det er listet opp folketellinger, matrikler og skjøter på hver gård samt noe historie. Hjertøya var plass under Moldegård, men finner her kun FT 1801, matrikkel 1838 med kun en eier Consul Møller og FT 1865. I 1866 var det 18 plassbrukere under Moldegård. Om Hjertøya: "Øyene reknet fra vest Hjertøya, hvor jordbruk har vært drevet av plassbrukere ihvertfall fra 17 h. tallet, er den største."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.