Gå til innhold
Arkivverket

[#4296] Oldefar emigrerte fra Trysil


Gjest Rune Bjerke
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Bjerke

Min oldefar emigrerte til USA fra Trysil mellom 1910 (da farmor ble født) og 1. verdenskrig. Farmor prøvde å søke gjennom Frelsesarmeen på 50-tallet, men uten resultat, og Frelsesarmeen har siden makulert arkivene. Jeg prøver nå å nøste trådene, men har i utgangspunktet begrenset kunnskap om emigrasjon. Kan noen hjelpe meg med: - Hvilken havn var mest naturlig avreisested for en trysling? Trondheim? Oslo? - Gode søkemotorer for emigranter i Norge eller USA utenom Digitalarkivet? - Andre tips? Det finnes trolig ingen gjenlevende slektninger eller etterlatt korrespondanse som kan fylle tomme hull.Oldefar het Karl Olaf Larsen Løvlund og var født 16.4.1876. Kona og to døtre ble igjen i Norge da han emigrerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bibi Wik Opdal

www.ancestry.com www.rootsweb.com www.familysearch.com usgenweb.comDet ligger også en fin "link-liste" på Tore på Sporet siden hos www.nrk.noLykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann

Hei! Det var i hvertfall 6-700 som emigrerte fra Trysil via Oslo, bare 1 fra Trondheim i det materialet som ligger tilgjengelig på Digitalarkivet. Kanskje en tur på Riksarkivet kan være deg til hjelp? Det som ligger på Digitalarkivet er langt fra komplett... Du må nok bla og bla og bla.... jeg fant en Lovlund ved søk på ancestry.com: Search Terms: LOVLUND (1) Database: Minnesota Naturalization Records Index Combined Matches: 1 Location Surname Given Name Reel Code Volume DULUTH LOVLUND KARL ARNOLD 22 57 25 Page 271Dette er en database over de som fikk "statsborgerskap". Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.