Gå til innhold
Arkivverket

[#4299] Helge Steffensen Haneborg og Berthe Olsdtr., AURSK


Gjest Kenneth Holter
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth Holter

Hei. Er det noen som har kirkebøker for Aurskog lett tilgjengelig, eller vet noe om disse personene. Helge Steffensen Haneborg (f.1731) og Berthe Olsdatter (f.1735), gift en gang før 1757 i Aurskog. Helge skal være døpt 15.05.1731 Aurskog (iflg. familysearch.com) av foreldre Stephen Nilsen og Ele Johnsdtr. Kan noen bekrefte dette, evt. vet noen mer om disse personene? Berthe skal være døpt 29.11.1735 Aurskog, men jeg vet ikke hva foreldrene heter. Takknemlig for all hjelp! Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer ikke med bygdeboka for Aurskog, bind 1 s. 148.Etter denne boka er Helge Steffensen Søndre Haneborg født 1712, d. 1796, sønn av Steffen Helgesen Søndre Haneberg og Kari Halvorsdtr.Denne Helge Steffensen giftet seg 1730 med Beret (Bergitte) Olsdt. Vaaler i Aurskog, f. 1715, d. 1789.Denne Berte Olsdatter Vaaler er omtalt i samme bok s. 286. Hun var datter av Ole Simensen Vaaler og Ellen Christofffersdatter Lossius.Det ser ikke ut til at de har denne bygdeboka i Moss bibliotek, og merkelig nok heller ikke i Fredrikstad bibliotek/Østfold fylkesbibliotek. Den finnes til utlån på Deichmanske bibliotek i Oslo, og kan lånes inn fra ditt bibliotek.Hilsen fra Jon Anjer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Javel, tusen takk! Det beviser bare nok en gang at familysearch.com ikke alltid er til å stole på! Deres giftemål er vel snarere 1739?, ellers så er jo Berte 15 år da hun gifter seg. Men stemmer det at Halvor Helgesen Haneborg født 1757 er deres sønn? Skal prøve å få tak i boken selv. Takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjenBeklager feil årstall for ekteskapet. Året var 1738.Halvor Helgesen var deres 7. barn, født (muligens døpt) 2.9.1757., død 1809. Han var gift med Mari Fransdatter, 1762-1804. Siden det ikke står når de giftet seg eller hvor hun kom fra, er det mulig hun kom fra en annen bygd. Halvor hadde 8 barn, men det står ikke hvor de havnet.Hvis du har såpass mye slekt i Aurskog at du vil kjøpe boka, finnes den hos "Bokloftet", tidligere "Lokalhistorisk forlag" på Løten sammen med bind 2 (de to utgjør gårdshistorien" for 300 kroner samlet, 700-800 sider bindet. Se http://www.bokloftet.no/ og søk på Aurskog.Hilsen fra Jon Anjer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Hei og takk for opplysningene!Halvor Helgesen og Mari (Malene) Fransdatter vet jeg mye om selv, hun var fra Høland. Er det en gård i Aurskog som heter Haugen? Jeg mener at Helge ble nevnt ved en av barnas dåp som "Helge Hougen" (og barna født i Aurskog).Men jeg har såpass mye med slekt i Aurskog at jeg tror jeg skal skaffe meg bøkene. Takk for tipset og all hjelpen. Finnes det forresten bygebøker for Høland? (Kan ikke huske å ha sett noe sånt, enda jeg har forsket endel på Botner-slekten tidligere...)Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Lillian Vedahl

Hei Kenneth. Det blir skrevet bygdeboker for Høland nå. Det er bare en bok som er ferdig og det er den som tar for seg gårdene i Setskog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Olav Egner

I Matrikkelutkastet fra 1950 finner en i Aurskog to bruksenheter med navnet Haugen. Se søkeadressen http://www.dokpro.uio.no/cgi-bin/stad/matr50 og skriv inn søkeordet Haugen. Men jeg vil ikke bli forbauset om bruksenheter med navnet Haugen også finnes i Høland og Setskog. Forøvrig så er det også mulig å søke på skattematrikkel for 1886. mvh Arne Egner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.