Gå til innhold
Arkivverket

[#4312] Ingeborg Stefansdtr./Steffensdtr., f. ca. 1808, Vo


Gjest Britt Frank
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Frank

Ingeborg Stefansdtr. ble 28/8-1836 i alder av 28 år g.m. Jens Olsen fra Hillestad/Hafslo. Ifølge kirkeboken for vigde i Fana på DA, var Ingeborg fra Drøgsvold, Wosse prg. - hennes far var Stefan Drøgsvold. I FT 1801 finner jeg ingen Stefan/Steffen på Drøgsvold. Har noen av dere tilgang til kirkebøker for Voss - en bygdebok kan kanskje også gi oppklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei.I følge familysearch ble Ingeborg døpt 24.04.1808.Foreldre var Stephen Arnesen og Brithe Gulliksdatter .Jeg finner ikke de gift på Voss , så Ingeborg kan være et uekte barn.I 1801 finner du Stephen som National soldat på Nedre Winje 21år og Brithe trolig som tjenestefolk på Sausjord 19 år gammel.Du må vel innom kirkebøkene for om mulig å få dette bekreftet.Mvh.Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Hei Rune! Ja, jeg fant også dette på familysearch i går kveld. Men jeg har funnet så pass mange feil i denne databasen at min tillit til den ikke er så stor. Kirkebøkene må nok til ja. Så hvis noen har tilgang til kirkebøkene/døpte for Voss, vil etterslekten i USA være takknemlig for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Det falt ut noe her - takknemligheten vil nok være større dersom de som har tilgang til kirkebøkene også kunne se etter der, for om mulig å finne ut hvem foreldrene til Ingeborg var!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renathe Wågenes

Ingeborg Steffensdatter har jeg også leitet etter. Jeg visste ikke om ekteskapet med Jens Olsen i Fana. Ingeborg blir da nevnt qvinnemenneske fordi, hun har en uægte datter Anna f. 1833 Drogsvold med Ole Halvorsen f.1797 Fodnes, Aurdal. Han var sadelmaker. Anna blir konfirmert 1849 i Hamre, bodde da Nedre Sagstad. Anna gifter seg med Ole Richardsen i 1860 Hamre f. 1826 Nedrevig, Fjellberg. De flytter til Bergen. Jeg har letet i bygdeboken på Drogsvold uten å finne henne eller foreldre. Jeg mister Ingeborg etter 1833. Har du opplysninger om hvor hun og Jens bosetter seg. evt. barn??? Døde??? Jeg skal ha meg en tur på Statsarkivet (muligens senere i uken) da kan jeg sjekke opp fødselen hennes. Når man ikke finner foreldrene gift, er det stor sannsynlighet at hun er uægte. Jeg finner heller ikke foreldrene gift med andre før 1816.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

I 1865 finner du dem på gården Hildestad i Maalselvens pr.gjeld i Troms - der er også to andre sønner oppført, en av dem er født i Balsfjord. Se også innlegg nr. 2184 om Ole Jensen på denne siden. Andre barn kjenner jeg ikke til. Dette er ikke min slekt, jeg bare prøver å hjelpe en fra USA. Fint hvis du kan sjekke dette om Ingeborg på SAB. Hvis du legger inn din epost-adresse kan jeg formidle den til Betty slik at dere kan utveksle informasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Vangen

Hvis det kan vere til hjelp så fant jeg følgende i kirkeboka for Vinje sogn. Døpt et uekte barn Ingebiør. Moderen Brithe Gulliksd.Winje. Til barnefader udlagt ungkar Stephen Arnesen Drøgdvold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Takk skal du ha, Kjell! Det stemmer overens med familysearch iallfall, fødselsåret der kan stemme med Ingebjørgs alder ved vielsen i 1836.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.