Gå til innhold
Arkivverket

[#4314] Bille/Biløe/Bildøe


Gjest Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje E Skrolsvik

Når jeg nu sitter og registrerer faddere i NK, dukker bl. annet etternavnet Bille/Bildøe opp. Jeg regner med at det her er presten som skriver feil og ikke er snakk om slekten Bille , men en slekt som holder til på Bildøe. Vet vi hvem de er ? Hva sier Solli om dette ?? Er det noen "bygdebok" for Bildøe ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solli

Eg reknar med at det er Sollied du meiner, men eg kan no svare likevel. Bildøe kan vere Bildøy i Fjell sokn i Sund prestegjeld, jfr. 1801-teljinga 1801-teljingaBildøy er den vesle øya mellom Sotra og Lille-Sotra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Ja det er Sollieds arkiv jeg mener Hr Solli. Men hvem er de ? Bille familien er det sikkert ikke, men de blir/er bra gift . Allerede 1701 er en Hans Andersen Bildøe gift med en Gircke Eilertsdat (Garbo).I 1703 kalles han Hans Bille.I 1705 Hans Bildøe.I 1706 Hans Biløe.Mulig Hans Olsen Bilde i 1718 og hører til, gift med Mette Maria Stvertsdat Dal.I 1722 Heter han Hans Bille. Så kommer Henrich Bille g m Anne Chirstine Middelthun 1722 25/3(barn til dåpen).22/8-1722 Henrich Bille .I 1724 heter det Henrich Biløe o s v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Utan at eg kjenner soga til dette området, kan eg jo gissa ut frå geografiske omsyn:-) Som Arne Solli peikar på ligg Bildøy mellom Sotra og Lille Sotra, og har kan henda vore eit lite sentrum for gjennomgangstrafikken til Bergen. Dermed kan det jo tenkjast at det har vore eit gjestgjevari eller liknande på Bildøy. Som du sikkert er klar over var det ikkje sjeldan Bergensborgarar som stod bak mykje av skjenkinga på landsbygda, og det kan vel vera slike du treff på i kyrkjebøkene. Det er sikkert andre som kan stadfesta eller avkrefta desse gissingane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Strøm

Den hadde da vært Lensmannsgård i hvertfall 2 generasjoner. Nils Andersen var lensmann på Bildøy 1660-1730) og hans far Anders Hansen Bildøy (min 7. tippoldefar)før dette. Nils var siste lensmann som bodde på Bildøy. Men slekten bodde på Bildøy i hvertfall 3 generasjoner til.Anders Hansen døde før 1713 og var gift med NN Nilsdatter. Muligens en datter av Nils Bildøy som var bruker i 1647 på Bildøy. SIden Anders er odelsbonde i 1701, men ikke har tilknytning til noen av brukerene i 1647 en dette ganske sannsynlig.Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Sammenhengen er vel ikke akkurat at en slekt med navnet fra Bildøy (Bildøe) feilaktig skal forveksles med slekten Bille, men at Bergensfamilien Bildøe lokalt også ble kalt Bille, Bilde, og at navnet derved i skrift endres fra Bildøy (Bildøe) til Bille. Eksempelvis:Hans Olsen Bildøe (Bildøen, Bille, Bilde), i 5. rode 1720-1730. Jf http://genealogi.no/kilder/bergen/index.html Hilsen Tore H Vigerust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Sollieds kartotek kan ganske riktig gi gode opplysninger om slekten:Etter at Hans Andersen Bildøe (gift med Gierche Ellertsdatter Garboe) var død under dramatiske omstendigheter i 1707 ble hans bror Niels Andersen Bildøe, "bosat paa landet", oppnevnt som formynder for barna. Det er lensmann Niels Andersen på Bildøy i Sund (gravlagt 5.november 1730, 70 år gammel). Hans Andersen Bildøe etterlot seg mange barn: Anders, Christine, Gierche, Hans, Henrich, Engel og Marthe, og flertallet av de bergenske Bildøe-er synes å nedstamme fra ham. Som altså hadde navnet sitt fra Bildøy i Sund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Med det samme kan jeg her nevne at nu når jeg registrerer faddere i NK, dukker det opp "noen" par fra Sund som døper sine barn i NK. Dette noterer jeg som tilleggsopplysninger etter 5. fadder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Terje E Skrolsvik

Til John Strøm og de andre , kan jeg nu opplyse at ett av mine "små" problemer er løst. Hvordan Middelthun navnet kom inn i Bildøe slekten.Ellert Garboe og Kirstine Gewerdt hadde mange barn. Detes barn Gierche Garboe var gift med Hans Andersen Bildøe (bror til lensmannen Nils Andersen)Deres sønn Henrich Garboe Bildøe,f. sep 1724. gift 26/12-1721 i NK med Anne Kirstine Natanaelsdatter Middelthun. Hun var datter av Giedsche Ellertsdatter Garboe og Nathanael Middelthun fra grevskapet Durham i England. Giedsches første mann var Hans Davidsen, og hennes tredje mann var Herman Hegler.For intereserte kan og opplyses at en tredje søster Anne Ellertsdatter Garboe,f. des 1671, var gift med Jacob Jacobsen Kaae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Til Terje E. Skrolsvik: Dette er interessante opplysninger. Det jeg lurer på er om du vet når han gifter seg med Gierche Garboe, eller når de får sitt første barn. Dessuten om du har funnet navnet på hans bror Nils Andersens kone. Jeg har notert Bothilde, men i farten kan jeg ikke huske hvor jeg har den opplysningen fra.Til John Strøm: Jeg er interessert i hvor du har funnet at Anders Hansens kone er en datter av Nils, kanskje Nils Bildøen. Anders Hansen dukker opp i prestens manntal i 1663, og er lagrettemann fra 1664 og utover og lensmann fra 1678. Dessverre er det en lakune i tingbokserien fra 1655 til 1664, så kanskje var han lagrettemann før 1664. En gjennomgang av skattemanntallene før 1663 vil kanskje gi svar på når Anders Hansen ble bruker på Bildøy. Hans opphav er vel verre å finne ut av.Dessuten hadde det vært interessant å få vite om det står nevnt under hvilke dramatiske omstendigheter Hans Andersen Bildøe døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Børnes

det er mye mulig at vi også har med gammel gjøn slekt(Hålandsdalen) i og med at Anders Hansen Bildøy er oppgitt gift med guro Hansdtr Gjøn (datter av Hans Engelsen Gjøn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Ja, det ekteskapet er jeg klar over, det jeg tenkte var at Anders Hansen kanskje var gift to ganger, men jeg har aldri funnet nevnt at han var gift med NN Nilsdatter, så det hvis det viser seg å være riktig er det interessant.Dessverre er ikke Hans Andersen Bildøes alder oppgitt i kirkeboken da han døde i 1707, så det er vanskelig å vite hvem av brødrene som er eldst. En skulle tro det var Hans siden hans farfar hadde samme navn. Men Nils ble boende på Bildøy og overtok embetet etter faren. Dog er det viktig å legge merke til at Nils sannsynligvis ikke brukte samme gård som faren i 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Terje E Skrolsvik

Hei. Jeg tar denne gamle saken opp igjen, da Marit Lønøy har vert i Statsarkivet og funnet nye/gamle ting. Hans Andersens legeme ble fundet i sjøen i sjøen 1707.Han skulle 3 juledag 1706 besøke sin nermeste nabo Jan Hasselmand og kom ikke igjen.Det ble funnet en lommebok i strandkanten ved gården Fladøen innlevert ved frue oberstinde Mølrup. Han etterlot 7 umyndige barn.Anders,formynder:Erich Nielsen,Hans form:Johan Jørgensen,Henrich form:Detlef Jørgensen,Engel form:Jens Nilsen,Kirstine form:Herman Garboe,Gierke form:Ellert Garboe,Martte form:broren Niels Andersen bildøen.Jeg har ett lite spørsmål. Blandt arvingene/fordringshaverne, nevnes faren Anders H Bildsøen med 150 rdl,Jens Wrede iflg obl. 200 rdl,Hans Nielsen Bildøen 20 rdl , og Fædr arv til sal David Middeltuens dtr Elisabeth 23-1-3.Jeg lurer på hvor denne David Middelthun kommer inn i bildet ??Jeg vet David Middelthun kom fra Sunnmøre og ble/var gift med Boel Jansdat Mejer, men ikke at han hadde noe med Bildøe å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Terje E Skrolsvik

Tar opp igjen denne tråden og lurer på om noen på en eller annen måte har sett Jan Meyer gift med Margrethe Nielsdatter, i Bildøe området ?? Margrethe Nielsdatter dør etter 1721 og er gift før 1683 med Jan Meyer. Han dør juni 1709 og gravlegges i NK. Margrethe Nielsdatter er søster til Matz Bager. Og navnet Bager/Bagger går igjen som fadder bl.annet for barnene til David Middelthun. Det var mange 'bakere' i Bergen på den tiden som det og er nu, men jeg har ofte lurt litt på om det allikevel er en slekt som heter Bager/Bagger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.