Gå til innhold
Arkivverket

[#4315] Klevenberg / Sandvig


Gjest Aase R.Sæther
 Del

Recommended Posts

Gjest Aase R.Sæther

Eg har fått spørsmål frå USA om følgjande personar: Ole Sanvig/Sandvig, fødd 8. febr 1878 i "Gulbransdolen", emigrerte ca 10 år gammal saman med mor Kari Svendsdtr Klevenberg. Far Ole Erlandsen, var ikkje med på emigrasjonen - om han var død eller om der var formelle manglar ved parforholdet er ukjent. Enkel tipping fortel meg at dette er i Gudbrandsdalen, men der er eg absolutt ikkje kjend. Ringjer det bjøller hos ein eller annan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Sidan det ser ut til at eg ikkje får noko tilslag på denne etterlysinga, ville det vore greit om ein lokalkjend person kunne fortelje meg kva kommunar som vert rekna til Gudbrandsdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Det finnes i alle fall en gård som heter Sandvik på Tretten i Øyer kommune I Lom har vi Sandviken. Det er de jeg kjenner til. Kommunene i Gudbrandsdal før 1960: Fåberg, Ø. Gausdal, V. Gausdal, Øyer, Ringebu, Sør-Fron, Nord-Fron, Sel, Heidal, Vågå, Lom, Skjåk, Dovre og Lesja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Lars E. Øyane

Kan henda har du, Aase Sæther, fått svar på dette spørsmålet før. OIm ikkje kan eg fortelja at Kari Svendsdotter Klevenberg (1855-1939), fødd på Dovre, men oppvaksi på Kleiven i Vågå, utvandra til Amerika med sonen Ole og gifte seg i Pope Co., Minnesota 7.11.1891 med Ole Larsson Stokkenes frå Luster i Sogn (1863-1911). Dei fekk fire born i lag. Huslyden er omskriven i Gards- og Ættesoga for Luster, band III, s. 531.Ole Sandvig (1878-1944) var gift to gonger, og første kona hans, Anna Raaum (1883-1919), hadde òg røtene sine i Luster!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
Gjest Helge Hålåsæter

Jeg har fra min svigersønn fått i oppdrag å undersøke for/etter Klevenberg fra USA. Jeg kan opplyse at dette var Kleven i Nordherad i Vågå. Ser at min venninne Aud Sandbu også har søkt etter Klevenberg fra Vågå, som bodde på LIllehammer. Det begynte å ringe bjelle 9 år etter ! Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Hei.Kan Klevenberg som jeg har støtt på ha noen sammenheng her.Even Erlandsen Sørjordet og Kari Bakken med sønnen Emil 2-3 år fra Sør-Fron, emigrerte til Amerika 1906. Ved sensus 1910 er Kari død, og Emil er adoptert av paret Hans og Anna Klevenberg. Ved sensus 1920 er Emil fortsatt hos paret, alder 16 år og de har også en fosterdatter Ida 5 2/1. Vet ingenting om Klevenbergs, kanskje de var etablert der før 'mine' frøninger, og var i fra Gudbrandsdalen?Mvh.Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Hei.Det ser ut som Klevenbergs bodde i Burke County, Nord Dakota 1920.Sensus 1910 finnes Even Erlandson i Polk county, Minnesota men ikke hustru Kari og sønn Emil, så han må ha blitt adoptert ganske fort. Kari døde vistnok av tuberkulose.Har også en annen adresse: New Prairie township, rural Cyrus.Har avisutklipp fra omtale av Emil da han døde i 1975.Håper disse adresser kan være til hjelp.Mvh.Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.