Gå til innhold
Arkivverket

[#4328] Doctor Dirich Echoff og hans svogre


Gjest Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje E Skrolsvik

I Bergen domkapittels protokoll IV 1667-1675 under pkt.24 (7/1-1668)nevnes/ er det skifte etter Conrector Edvard Edvardsens kone Karen Andersdatter Buus. Her er da Dr Dirich Echoff nevnt. Disse har da vert gift med to søstre. Men her nevnes to personer til: Thomas Pederss. og Johan Hoff.Er det noen oplysninger om disse personer som var "borgere og innvaanere" i Bergen ?? Videre står det N: svoger Hæderlige og Veloerfaren Mand Dr Dirich Echoff og M: svoger Conrectore Edvard Edvardsen. Hva står N: og M: for... ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest Kjell Fredly

Vet ikke om det kan være den samme Johan Hoff som du etterlyser Terje, men det var en borger i Trondheim med navnet Johan Hoff som det var skifte etter i 1689. Jeg tror han var gift med en Karen Jacobsdatter. I alle fall hadde han sønnene Simon Hoff som også var borger i Trondheim, men bosatt i Verdalen, og Jacob f. 1689. Så hadde de datteren Inger Kirstina f. 1687 på Verdalsøra, som ble gift to ganger og bosatt på Veiholmen her på Smøla, første gang med Peter Marcussen Marcellis f. ca. 1685 i København og så med Claus Ellingsen Wahlen f. ca. 1700 fra Storvalen på Hitra. Disse barnas mor, Karen Jacobsdatter, hadde nok vært gift tidligere med en Ole, for hun hadde også datteren Anne Olsdatter, som var gift med en Arent Eriksen Riise og bosatt på Oterholmen, Innsmøla. Men, som sagt, om dette kan være den Johan Hoff du etterlyser, det vet jeg ikke.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Kjell. Nei disse 'svogrene' har jeg funnet utav.Dr Dirich Echof var g m Wein Andersdatter Buus. 7 barn nevnt.Conrector i Bergen Edvard Edvardsen var g m Karen Andersdatter Buus. ett barn nevnt. Thomas Pedersen (Vaag eller Faag iflg Sollied) g m Maren(Maria) Andersdatter Buus og Jan Petersen Hooft g m Trine Andersdatter Buus.Han/enka var eier av størsteparten av Munkelivsgodset. Dr Dirich Echof eiet 41 gårder eller gårdparter i Nordfjord. Jeg vet en god del om disse nu. Men forstår ikke hva hans navn har på ei glassrute på Torsnes å gjøre sammen med den tidens adelsmenn. Dr Dirich Echof døde ,som sikkert kjent,lege til Stilkestad 1675 og er begravet i Trondheim. Hadde nu håpet å finne en forbindelse til disse Echof folkene på Veien. Får se om jeg skal bestille det skiftet Hornemann nevner. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(5:) Kjennes ev. slektskap mellom den omtalte Johan Hoff f. ca.1645? (med barna Simon c1685?, Inger Kirstina 1687 og Jacob 1689) og rektor ved Trondhjems Katedralskole 1667-1693, Simon Hoff (c1634-1708) (1653: student fra Fredriksborg Skole, Sjælland) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

(7): Nei, det aner jeg ikke. Det var i forbindelse med at jeg skrev bøkene for Veiholmen at jeg kom bort i denne slekta og tok med det som jeg nå skrev i innlegg 7. Men det går jo an å opprette et nytt tema angående dette, siden det i dette temaet er Eckhoff-slekt det blir spurt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.