Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Magne Paulsen

[#4331] Blyth og Hiorth - Rogaland

Recommended Posts

Gjest Magne Paulsen

I manuskriptet til bygdebok for Nedstrand (Tysvær kommune, Rogaland) er nevnt: Peter Blyth eller ''de Bleut'' død før 1687, gift med Maren Hiorth. Hun var i 1687 en fattig enke som bare eide klærne hun gikk i. Peter var løytnant ved Ryfylkske regiment og var på Strannå (Nedstrand) 1671-1672. Nevnt i brev i lensarkivet i 1672. Han hadde gården Spartveit i Vats som tjenestegård ca 1670. Nevnt i Stavanger 1671. Peter og Maren hadde barna: - Mette Margreta f. 1671 og senere gift med Holger Holgersen Baustad, Nedstrand. - Rasmus f. 1672, nevnt på flåten i København 1711, gift med Alchen Tomasdtr.Kjenner noen til hvor Peter Blyth og Maren Hiorth kommer fra? Har Blyth-navnet noen sammenheng med den kjente Blyth-familien i Bergen? Jeg har ikke greid å finne ''min'' Peter i boken om Blyth-familien, men i følge boken er Peter et ''typisk'' Blyth-navn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest arne kvitrud

En vei å komme videre kan være å sjekke Hiort Petro: Stamtavle over slekten Hiort med en del inngiftede slekter, Ogna, 1969. De har den på Stavanger bibliotek - Lenke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Magne Paulsen

Takk for at du fatter interesse for denne 6 1/2 år gamle etterlysningen min.Det er en god stund siden sist jeg jobbet med dette stoffet nå, men jeg har i sin tid sjekket i den boken du nevner. Såvidt jeg husker har denne Hiort-slekten sin rot i Sokndal-området, helt sør i Rogaland. Hvis jeg ikke husker feil, så tar boken utgangspunkt i personer fra tidlig 1700-tall og utover.Den Maren Hiorth som er nevnt i Tysvær Bd. 7 under Nedstrand/Strannå fikk altså sine barn i 1671 og 1672. Hun kan derfor selv være født omkring 1640. Så på den bakgrunn har jeg valgt å lete etter andre Hiorth-slekter, som isåfall må ha en langt tidligere opprinnelse.I Norsk Slektshistorisk Tidsskrift bd IV (1934) er der en artikkel der prost i Tønsberg, Rasmus Hiorth, d. 1604, og hans familie er beskrevet. I denne familien finner jeg igjen de navnene som Maren Hiorths barn fikk, altså Mette (Margrete) og Rasmus. Jeg har ingen andre holdepunkter for en mulig forbindelse her.Jeg har ikke lykkes å finne senere forskningsmateriale som tar for seg denne Hiorth-slekten fra 1500/1600-tallet, og derfor står denne interessante saken helt i stampe. Både min mor og en oldemor het Maren og navnet kan følges fra deres fødesteder i Ørke og Lindanger i Skjold (nåv. Tysvær), via Toftøy, tilbake til Nedstrand på 1600-tallet. Det hadde vært veldig spennende å kunne nøste opp hvor Maren Hiorths navn egentlig stammer fra.Er veldig takknemlig for nye innspill om denne gamle etterlysningen. Mvh Magne

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.