Gå til innhold
Arkivverket

[#4331] Blyth og Hiorth - Rogaland


Gjest Magne Paulsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Paulsen

I manuskriptet til bygdebok for Nedstrand (Tysvær kommune, Rogaland) er nevnt: Peter Blyth eller ''de Bleut'' død før 1687, gift med Maren Hiorth. Hun var i 1687 en fattig enke som bare eide klærne hun gikk i. Peter var løytnant ved Ryfylkske regiment og var på Strannå (Nedstrand) 1671-1672. Nevnt i brev i lensarkivet i 1672. Han hadde gården Spartveit i Vats som tjenestegård ca 1670. Nevnt i Stavanger 1671. Peter og Maren hadde barna: - Mette Margreta f. 1671 og senere gift med Holger Holgersen Baustad, Nedstrand. - Rasmus f. 1672, nevnt på flåten i København 1711, gift med Alchen Tomasdtr.Kjenner noen til hvor Peter Blyth og Maren Hiorth kommer fra? Har Blyth-navnet noen sammenheng med den kjente Blyth-familien i Bergen? Jeg har ikke greid å finne ''min'' Peter i boken om Blyth-familien, men i følge boken er Peter et ''typisk'' Blyth-navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest arne kvitrud

En vei å komme videre kan være å sjekke Hiort Petro: Stamtavle over slekten Hiort med en del inngiftede slekter, Ogna, 1969. De har den på Stavanger bibliotek - Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Takk for at du fatter interesse for denne 6 1/2 år gamle etterlysningen min.Det er en god stund siden sist jeg jobbet med dette stoffet nå, men jeg har i sin tid sjekket i den boken du nevner. Såvidt jeg husker har denne Hiort-slekten sin rot i Sokndal-området, helt sør i Rogaland. Hvis jeg ikke husker feil, så tar boken utgangspunkt i personer fra tidlig 1700-tall og utover.Den Maren Hiorth som er nevnt i Tysvær Bd. 7 under Nedstrand/Strannå fikk altså sine barn i 1671 og 1672. Hun kan derfor selv være født omkring 1640. Så på den bakgrunn har jeg valgt å lete etter andre Hiorth-slekter, som isåfall må ha en langt tidligere opprinnelse.I Norsk Slektshistorisk Tidsskrift bd IV (1934) er der en artikkel der prost i Tønsberg, Rasmus Hiorth, d. 1604, og hans familie er beskrevet. I denne familien finner jeg igjen de navnene som Maren Hiorths barn fikk, altså Mette (Margrete) og Rasmus. Jeg har ingen andre holdepunkter for en mulig forbindelse her.Jeg har ikke lykkes å finne senere forskningsmateriale som tar for seg denne Hiorth-slekten fra 1500/1600-tallet, og derfor står denne interessante saken helt i stampe. Både min mor og en oldemor het Maren og navnet kan følges fra deres fødesteder i Ørke og Lindanger i Skjold (nåv. Tysvær), via Toftøy, tilbake til Nedstrand på 1600-tallet. Det hadde vært veldig spennende å kunne nøste opp hvor Maren Hiorths navn egentlig stammer fra.Er veldig takknemlig for nye innspill om denne gamle etterlysningen. Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.