Gå til innhold
Arkivverket

[#4337] Knud Gundersen og Jørand Olsdatter, Tangen (Dramme


Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Jeg leter også etter Knud Gundersen og Jørand Olsdatter's dødsfall i området Tangen/Strømsø og Konnerud i Drammen. De var fra Sigdal og Ål. Han var født ca. 1774 og hun ca. 1791.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei Berit.Denne Knut Gundersen , ble han døpt 1.5.1774 i Holmen kirke i Sigdal. Og antagelig han som i 1801 arbeider som tjener på Kirkegården i Sigdal, fortsatt ugift. Da har vi muligens en felles ane.mvhTormod Thoresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er nok han, men jeg visste ikke at han arbeidet på kirkegården. Han ble gift i Ål i 1815. Så, det ser ut som vi har noe til felles. Jeg er etterkommer av sønnen saddelmaker Ole Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei igjen Berit.Kjenner du noe til når Knud dro til Ål??.Det er en stor sannsynlighet at han fikk en datter i Sigdal, før han flyttet. Det kan ha skjedd i 1798. Jeg har ingen helt sikre holdepunkter, men det var en ungkarl Knud Gundersen. Så sant han ikke hadde allerede reist fra bygda må det være han. Det er kun en av to som i 1801 tellingen som passer inn.mvhTormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg mener han var i Sigdal i 1801 på Prestegården. 25 år, tjenestedreng og ugift.Han må ha kommet til Skoger i tiden 1801 - 1814, og var da arbeidsmann. Han var i Skoger i 1814. Se i avgangsliste for Skoger 1814 da han og Jørand reiste til Ål og giftet seg der 2/4 1815.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Jeg antar at du har foreldrene til Knut: Marthe Ellingsdatterog Gunder Knutsen.Jeg har ikke sjekket opp om det var skifte etter de to. Jeg kjenner til at de døde i 1834 og 1829.Marthe er datteren til Elling Haavelsen, som er født på Snarum. Han er en bror til en annen ane av meg . dog er det på farsiden.Den eventuelle datteren ble døpt Marthe, som Gunder's mor.mvhTormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det stemmer helt. Den andre Knud Gundersen i Sigdal 1801 er vel i yngste laget til å ha fått barn i ca. 1798. Ut fra dette antar jeg at din forbindelse er Marte. Jeg kjente ikke til henne. Ellers har jeg hele slekta på mannssiden og damesiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Det stemmer det at Marthe er en av mine.Har du kommet langt bakover på den grenen??Ellers er det interessant det med Skoger. Moren til Marthe er søkk borte i Sigdal i 1801. Nå ble ikke alle talt med i den tellingen, men Marthe bodde da hos sin bestemori 1801 tellingen. Siden dro hun til Krødsherad og giftet seg der og hadde det bra.mvhTormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nå begynner ikke kirkebøkene før ca.1720 , men i Sigdalsbøkene har jeg kommet tilbake til Jens Fingarsen Øvre Rolstad 15.. - ca.1643. Ang. Elling Hovelsen så har jeg ikke kunnet finne hans forfedre. Kona Giertrud Gundersdatter har jeg funnet under Tukua. Hennes foreldre skulle da være Gunder Bjørnsen og Marte Olsdatter. Jeg er spent på om du har samme resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei!vet du når de flyttet til Skoger 7 Tangen / Strømsø?Jeg vil prøve å lete litt i kirkebøkene denne uken. Akkurat nå har jeg dårlig tid, men det kan være spennende å se om det ble noe skifte etter Knud.mvhTormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg vet bare at de reiste til Goel (gård)? i Hallingdal fra Værket i Skoger i 1814. Knud kom så til Ål fra Sigdal, iflg. tilgangslisten i Ål 1815. De ble gift på Ål 2/4 1815. De fikk 4 barn, alle født på Strømsø. Det første døpt 25/8 1816. De skulle vel da ha kommet til Strømsø i tden mellom 2/4 1815 og 25/8 1816. Sannsynlig høsten 1815. Knud og Jørand er mitt svake ledd, så jeg tar gjerne imot all den hjelp jeg kan få. Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei Berit.Fødselene til Gunder og Jørand er vanskelig å finne. De kan nok muligens ha flyttet litt rundt omkring. Jeg fant 1. datter Marthe søm ble født 16.6.og døpt 25.8.1816 i Strømsø kirke.Jag antar at Salmaker Ole Knudsen som bor på Strømsø i 1865 og er gift med Mari Ovidia er din ane??.Jeg skal lete mer en annen dag.Foreldrene til Elling Hoovelsen:Hoovel (Håvard) Gulbrandsen født ca. 1686y i Sigdal. Han gifter seg for første gang med nesten - enken Sidsel Sebjørnsdatter i Snarum kirke 27.12.1722.Sidsel var tidligere forlovet , også det på Snarum, med en Gulbrand Jørgensen fra gården Asbjørnhus. Det skjedde 6.3.1715. Dessverre rakk de ikke å gifte seg da Gulbrand døde alerede og ble begravet 23.4.1715.Det ble resultater av denne forlovelsen . Datteren Maren ble født , men dessverre så døde hun som pike allerede 3.11.1726. Det kan tyde på at Maren var blitt adoptert, om det var slike lover på den tiden.Elling ble døpt 27.12.1727. Det var parrets 3.dje gutt. Han ble døpt i Snarum kirke.Elling reiste til Sigdal. Det var ikke så mange mhundrede meterne fra hans oppvekststed. Håvardsrud. Den plassen er borte i våre dager, men vi kan fortsatt skimte steinhauger m.v. Stedet ligger idylisk til ved Håvardsrudstjenn.Stedet ligger akurat ved grensen av Sigdal/Krødsherad og Sigdal.Jeg var ifjor for første gang å beså stedet,- det var artig. En felles 6-7 menning driver å registrerer ganle boplasser på Modum. Så jeg og min kone var invitert. Vi klarte sogar å få med Drammens Tidende på turen og det ble nesten en 1/1 side repotasje.Soidsel dør og blir begravet 17.11.1746 i Snarum kirke. Hoovel giftet seg igjemn med en annen kvinne og fikk noen flere barn. Han døde tidlig i 1762. (nr. 31)Pussig nok er både Elling og en halvbror av han.Gulbrand i Hovvel's 2. ekteskap mine aner.Elling på min mor's side , mens Gulbrand i min far's side.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest berit knudsen

Hei Tormod. Jeg har dataene til de 4 barna til Knud og Jørand. Det som forundrer meg er at deres siste barn ble født i 1826, og da var Jørand bare 35 år gammel. Det burde blitt flere barn. Kanskje flyttet de til et annet sted. Men, noen av barna arbeidet og ble gift på Strømsø/Bragernes.Ang. Marta Ellingsdatter. Der har ikke jeg samme resultat som deg. Reistadeie. Elling Hovelsen født ca. 1724 i Resitadeie, og begravet 6(11)/2 1768 Holmen krk. Elling Hovelsen Wadseie 42 år. Gift 23/6 1748 Holmen krk. med Giertrud Gundersdatter Tukua fca. 1723. Trolovet 11/2 1748 Holmen krk. Begravet 14/4 1799 lægdslem Jertrud Gundersdt. 76 år. De fikk 3 døtre: 1 Sissel Ellingsdtr.f.1748 Reistadeie gm. Sjur Knudsen Vad i 1775. 2 Marta Ellingsdt.Reistadeie, døpt 8/4 1751 Holmen krk. 3 Kari Ellingsdtr. f. 1753 Reistadeie.Jeg vet ikke hvem som har rett, men det bør nok undersøkes. Kanskje vi begge har rett for Marta Ellingsdatter og mannen Gunder Knudsen kaller en av barna for Gulbrand. Hilsen Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei Berit.Hvem har rett??. Om du finner Elling født i Reistadområdet i 1724 er du "innmari" god. Det er en del gale opplysninger som Andreas Mørch har etter seg. Han har gjordt en bra jobb med såvel Sigdal/Eggedalsbøkene som med Krødsheradboka. Men de kunne med stort hell blitt skrevet om. Jeg kjenner profesjonelle som bare gnir seg i hendene til å sette igang. Dessverre blir det ikke slik der.Men har du aner på Gulsvik og Nesbyenområdet kan du glede deg. De kommunene satser på nye bygdebøker.En halvbror av Elling,- Gulbrand Hoovelsen bor også på Reisted/Vadseie området i en periode på 1770 -1780 tallet.Jeg kjenner til at Elling døde i Vadseiet i 1768, mens Gjertrud døde i legd i 1799.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei igjen.Jeg har ikke funnet så veldig mye idag, men litt her det blitt,Har du kjennskap til foreldrene til Marie Ovidia Andreasdatter?? Det var jo Andreas Amundsen og Oline Christensdatter.De kom fra Skogerfamilier begge to, men jeg antar at du har dem.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest berit knudsen

Hei Tormod.Jada, jeg har alt om dem. Hun kom fra Ø. Borge grd. i Skoger. Mitt problem er igrunnen Knud og Jørand. Spørsmålet er om jeg har riktig Knud og Jørand. Jeg har sjekket alle Knud Gundersen i Buskerud for alder og giftemål, og Sigdal-Knud var den eneste som passet. Det samme gjorde jeg med Jørand. Det kunne ikke bli noen andre, men jeg kan jo ha oversett noe. Usikkerheten er der, og jeg skulle gjerne blitt kvitt den. Hilsen Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei Berit.Da Knud og Jørand giftet seg 20.4.1815 står det i kirkeboka i Ål at han kom fra Nubberudeiet.Det er kun en gård ved det navnet og den ligger i Sigdal.Ellers så kommer foreldrene til Oline fra en plass under Gomperud på Konnerud.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest berit knudsen

Hei Tormod. Så langt er vi helt enig. Du kan få litt problemer med Oline. Jeg har faren, moren og broren, men vet ikke hvor de kommer fra. Ellers tyder jo alt på at det er rett Knud. Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest berit knudsen

Hei Tormod. Jeg har sjekket omigjen på Strømsø og Sigdal, men de er ikke døde der. De døde nok på Tangen etter 1843, for da finnes det ikke kirkebøker der. Det står igjen å sjekke i Skoger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei Berit.Jeg har dobbeltsjekket dødsfall i Skoger frem til 1861 uten å funnet noe spor , hverken etter Jøran eller Gunder.Ha en fortsatt god jul!mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest berit knudsen

Vel, da er de stedene ute av verden. Da blir det bare Tangen igjen. Vet du eller noen andre om deler av Konnerud lå under Bragernes, for da er det en mulighet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.