Gå til innhold
Arkivverket

[#4342] Hellingbrenna i Torpe, Ål


Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tormod Thoresen

Hei Berit.Du kjenner sikkert til Hol bøkene. Har du lett der? Om ikke kan jeg prøve å kikke litt for deg. Vi har dem på biblioteket i Drammen.mvhTormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei igjen.Det står en bitte liten sak i Ål boka nr. 3 på side 223 om Ole og Ingeborg.Det er en ny Ål bok på vei, men jeg kjener ikke til når den er ferdig. Det som foreligger pr.idag er ikke godt nok.Ingeborg er døpt 12.7.1744. Faren er Peter Jørgensen og bor på Helling på det tidspunktet.Hun blir konfirmert på Torpo 1762 og bodde da på et sted som het BergeOle Thoresen bodde på Medhushagen da han i 1761 ble konfirmert. Ole Thoresen og Ingeborg's 1. barn var Thore dåpt 27.9.1767. Peder eller Peter ble døpt 8.10.1799. Han bodde på samme sted som foreldrene i 1801. Han var gift og var husmann uten jordbruk.På Barskrind var det en Jørgen som "regjerte " på midten av 1600 tallet. Du skal ikke se bort fra at en del av familien kommer derfra. Jørgen ble ogsåskrevet som Jørend - Jørand. m.v.Du får søke på nettet etter slektsforskeren på Ål. Jeg husker ikkenavnet, men har etterhvert behov selv, da jeg også har noen fra "din" kant der også som ane.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Espen Grønna Brataker

Jeg har mye slektsinformasjon skrevet av hjemme fra Ål, og jeg kjenner til disse folka. Jeg skal skjekke i databasen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takker så mye for interessen. Jeg hadde helt glemt dette innlegget da det er jo en del år siden jeg la det inn.Jeg har vært i kontakt med forfatteren av den nye Ål-boka og vi har utvekslet opplysninger så der tror jeg at alt skulle være i 'boks' nå. Men om noen har noen tilleggsopplysninger utover det som står i boka tar jeg gjerne i mot dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Espen Grønna Brataker

GÅRDSBRUK: HELLINGBRENNA U. HELLINGOle Toresen Hellingbrenna, f. ca. 1744, g. Ingeborg Petersdtr., f. 1744 u. Helling. - Denne familien bodde i 1801 u. Helling. 1. Tore Olsen, f. 1776 på Hellingbrenna 2. Embrik Olsen, f. 1778 på Brenno 3. Ole Olsen, f. 1782 på Brenna 4. Ole Olsen, f. 1785 på Brenna 5. Jørand Olsdtr., f. 1790 på HellingbrennaPeter Jørgensen, g. Birgit Persdtr. - Familien bodde u. Helling i 1762. Peter er nevnt som smed i 1746, 1748 og 1753. 1. Ingeborg Petersdtr., f. 1744 u. Helling (ovenfor) 2. Guri Petersdtr., f. 1746 3. Jørgen Pettersen, f. 1748, g. 1777 Turi Knutsdtr. 4. Ole Pettersen, f. 1751 u. Medhus 6. Guri Pettersdtr., f. 1755 på Pettersberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.