Gå til innhold
Arkivverket

[#4343] Ole Ingebrethsen/Embrethsen (Rendalen) ca. 1818


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

En amerikansk bekjent har bedt meg hjelpe å finne faren til denne karen, som i 1865 bodde på Bakken, Ytre Rendalen: Ole Ingebretsen was 48 years old at the time (født ca. 1818), second marriage (in 1855)to Berte Halstensdatter (29)(født 1837). Barna: Edevard Olsen (10), Hakkon Olsen (3) Dorthea Olsdatter (8) Kirsti Olsdatter (6) Olenine Olsdatter (1).Han var først gift med Gunhild Eriksdtr. Lomnes (datter av Erik Landet og Marit Lomnes). Berte Halstensen hadde slekt fra Finstad. Ole var født ca. 1818 i Rendalen og døde 1887 på Søndre Bakken, Rendalen. Han gikk også under navnet Sletmoen en periode, men de kalte seg Lombness i USA.Vi ville satt stor pris på all hjelp, med svar enten her, eller på e-post til: heidi@slettemoen.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jøgensen

Fra bygdeboka for Ytre Rendal s. 525 hentes følgende: G.nr. 13, br.nr. 55 Søndre Bakken. Husmannsplass under Utstu Lomnes til den ble fraskilt i 1920. Første bruker var Ola Embretsen Slettmoen, Engerdal, men da faren også bodde her etter at hans hustru som var fra Utstu Lomnes var død på Slettmoen i Engerdal, tas han med her. Embret Olsen var født 1781 og ble gift 1810 med Kirsti Tollefsdatter Utstu Lomnes. Hun døde i 1819 og Embret måtte forlate Slettmoen. Han bodde forskjellige steder, bl.a. i Trondheim, men kom til Søndre Bakken og døde der. Sønnen Ola Embretsen som egentlig var første bruker, var født 1818 og ble gift med Berte Halstensdatter fra Finstad, Øvre Rendal. Familien reiste til Amerika 1874, men Ola kom tilbake og døde her. Ole Embretsen og Berte Halstensdatter hadde følgende 8 barn: Edvard, f. 1856, Dortea f. 1858, Kirsti f. 1860, Håkon f. 1863, Oline f. 1865, Erik f. 1867, Bertea f. 1870 og Kristine Maria f. 1872 Dersom du ønsker ytterligere informasjon om Berte Halstensdatter fra Finstad og hennes svigermor Kirsti Tollefsdatter Utstu Lomnes, kan jeg se hva jeg finner i bygdebøkene for Ytre og Øvre Rendal, men da trenger jeg litt mer tid. Håper dette var til noen hjelp. Hilsen Liv-Inger Jørgensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hvis du har tid, vil jeg gjerne vite mer om bakgrunnen til Ola... Foreldre, besteforeldre og denslags. Min "oppdragsgiver" hadde stoppet helt opp da hun kontaktet meg, men mitt navn Slettemoen er fra Hallingdal, så jeg kunne ikke hjelpe henne - før jeg traff deg da!Takk skal du ha så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.