Gå til innhold
Arkivverket

[#4346] Erich Lund ~1768-1814, Sömna


Gjest Vibeke Lund Åhling
 Del

Recommended Posts

Gjest Vibeke Lund Åhling

Erich (Johan?) Lund, f. ~1768: Hvor og når blev han födt, og hvilke var hans foreldre? Han er i Alstahoug i 1801-tellingen. Mer opplysninger om etterkommere er også hjertlig velkommen! Her fölger den lengre historien (unnskyld at språket er litt "svorsk"!) med nesten alt jeg vet: Når min bestemor döde blev hun begravet i en grav som mine besteforeldre betalt for under alle år. De som opprinnelig blev begravet der er min bestefars bestefar, bestemor og tante. Jeg blev nysgjerrig, og begynte å spörre om hvor min tippoldefar kom fra, saerlig som min far har nesten samme navn. Når min bestefar döde fire måneder senere arvet jeg hans slektspapir. Dessverre mangler veldig mange av hans papirer - boken der alle kilder var notert og en del av korrespondansen er det jeg savner mest. Jeg tror at jeg vet at Erich Lund giftet seg med Kirsten Lind Knoph, datter av Ludwig Schultz Knoph og Anna [Margrethe eller muligens Marie] Bech i stuen til handelsmann Brodtkorb på andre pinsedag år 1806 med kongebrev. De er i 1801-tellingen ennå ugifte. Ovennemnte Erich köpet Sömna etter Östen Angells enke.(Hva het hun?) Han står som oppebörselsfuldmaegtiger hos Niels Winter på Vaevelstad i Alstahoug i 1801, og kann vel ikke ha tjent penger nokk for å kjöpe Sömna hos ham? Erichs farsnavn er ukjent - han ser ikke ut til å ha brukt farsnavn i det hele tatt. Erich og Kirsten fikk flere barn (Kirsten var senere gift med Hans Falch Greger, men det ekteskapet var barnlöst): 1.Anna Lydia f. 1807 som var gift med Henning Christian Lund, lensmann i Brönnöy. Han er sagt å vaere etterkommer til den parykkmaker Simon Olsen Lund fra Nyköbing som giftet seg med Karen Petronelle Arctander Borch i Trondheim i 1758, og ikke i slekt med Anna Lydia. 12 barn. 2. Torber(g),f. 1810, vaereier i Sund i Lofoten. G. Fredrikke Knoph fra Vaerdalen. 9 barn. 3. Maria, f. 1810, g. Holst. Barnlös. Död 1837. 4. Peter Christian Bech, f.1811, elev ved Katedralskolen i Bergen, prest, begravet i Oslo, gift to ganger med söstre, dötre av Niels Trap Eilertsen som var byskriver i Bergen: a. Lovise Cathrine Eilertsen (1811-1846) b. Marie Helene Eilertsen (1823-1905) 5. Erik, f.1814, d. 1900, vaereier på Reine, gift tre ganger: a. Birgitte Sofie Jentoft Dreier/Dreyer (f.1815, g.1843, d.1853) b. Christine Finck (f.1830, d.1857) fra Trondhjem? c. Anne Cathrine Osten (g.1859,d.1895) fra Bergen Noen etterkommere av ovenstående: Av Anna Lydia: Erik Lund, havnefoged i Narvik, g. Sigrid Martine Sverdrup (hans kusines datter). To barn, Christian og Sophie. Av Erik i 1:e ekteskap: Sophie Christine g. Hartvig Brodtkorb Sverdrup. To dötre, Sigrid Martine, g. Erik Lund, og Bergljot Sophie g. i Danmark med Schnedler-Petersen? Av Peter Christian Bech: 1. ekteskap: Laura Christiane (1840-1863, död i Soggendal, barnlös) Nilsine (Sine) Erika Johanna (f.1842 Fredrikstad). G. Rickard Laurits Solland Ja(h)nsen, f. Danmark, toller, Haugesund. (En etterkommere er Else Jansen - men jeg vet ikke hvis hun er barn eller barnebarn). Christian Ju(u/e)l Sandberg, (f.1844 Fredrikstad, d. 1934 Trondhjem?)g.1874 Marta Andrea Stub. Står i Katedralskolens i Bergen elevdatabase hos Digitalarkivet som sönn av sin tante. Minst 7 barn. (En tvillingfödsel som kom å stå konen om livet. Begge barnene döde.) 2. ekteskap: Carl Martin Lund (1851 Vega-1910 Porsgrunn), g. Marie Johanne Laache. Diploming. i Dresden, arbeidet som laerer i Skien. 4 barn voksne. Min oldefar. Hans yngste barn, min bestefar, blev födt i 1905. Nicoline Lovise Cathrine (1854-1861) Petra Marie (1856-1949) barnlös Håper at noen kann hjelpe meg med dette!Vennlig hilsen Vibeke Lund Åhling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen,

I Sømna bygdebok b.3 står det en god del om gården Sømnes som din forfar Erich Lund drev fra 1805 til 1814, videre drevet av Kirstens nye mann Hans Falch Greger. Om Erich Lund står det at hans opphav (foreldre) er ukjent, likeså fødested. Ettersom Erich og Kirsten trengte kongebrev når de giftet seg, kan de være nær beslektet. De kommer ganske sikkert fra velstående, høyt ansette familier (slektsnavnene tyder på det). De fleste av etterkommerne, bl.a. Anna Lydia slo seg senere ned i Flakstad i Lofoten der de drev handel. Østen Angell var gift med 1:Årsille Marie Pedersdtr. Falch fra Tjøtta og 2: Else Marie Greger fra Sømna. Sømnes gård var en høvdingegård fra vikingetiden og rundt 1800 var den på rundt 8900 dekar. Den tilhørte Angell-godset på Sør-Helgeland, med store skogeiendommer i nabokommunene. Mvh. Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Vibeke Lund Åhling

Tusen takk for hjelpen, Åse Kristiansen!Jeg skal pröve å få tak i Sömna bygdebok - tenkte ikke på at den kunde vaere ferdig (i Bestefars papir står den som under arbeide).Ber å få önske God jul og godt nytt år!Mvh Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Lund Åhling

Er det noen som har noen ideer om hvor jeg kann begynne å söke etter Erichs opphav?Kann jeg f. eks. finne söknaden for kongebrevet arkivert? Er det noen som vet hvordan det er med aviser, dagböker og liknende fra denne perioden og dette distriktet?Min bestefar lettet gjennom Bergens kirkeböker, og den Johannes Lund som er listet etter Erich i 1801-tellingen kann muligens vaere födt i Bergen, men av Erich er ingen spor der.Den eneste opplysning jeg har i tillegg til de ovennemnte er at det foreligger en fjern slektskap med en Juul-familie (jeg er ikke sikker på stavingen). (Muligens er det derfor Kristian Juu/el Sandberg Lund har et av alle navnene sine - men jeg vet ikke noenting om faddre til noen av Lund'ene jeg nevnt. Hvis noen vet noenting er jeg takknemlig for opplysninger!)For å fortsette med hypotesen at Erich er i slekt med sin kone, eller med Östen Angell eller hans enke, Else Marie Greger: Finnes det noen "anbefalte" publikasjoner om i förste hånd slektene Knoph, Angell, og Greger? Og i andre hånd slektene Falch, Brodtkorb og Winter? Hvis noen har forslag på en Lundslekt å lette i er det selvfölgelig takknemlig.....Hvis noen har mulighet å slå opp "prestens fosterdatter Trine Eilerts." 10 år, födt i Fredrikshald, i 1865-tellingen for Sogndal (Soggendal) prgj. ville det stille litt nysgjerrighet: Jeg vet fra Katedralskoledatabasen at Marie Helene, f. Eilerts. hadde tre brödre(mindst). En av dem har jeg funnet (med etterkommere) i tellingene for Bergen. Noen av dem kann jo vaere faren....Grunnen til at jeg spörrer er at jeg har håp om å kunne feriere to uker i et behagelig klima i skyggen i godt arkiv, og må begynne å smi planer for det nå.Med vennlig hilsen Vibeke Lund Åhling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Bygdebøkene fra Sømna er ferdige - 4 bind og et konsentrert ekstrabind med kun slektsinfo. Pluss et personregister. Alt er meget bra!! Bøkene får du kjøpt fraKommunekassereren i Sømna, Bygdebok, N-8920 Sømna, Norge.Med vennlig hilsen Tom AskerøiPS. Gården du spør etter heter Sømnes (ikke Sømna).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.