Gå til innhold
Arkivverket

[#4348] Bemerkning på Latin i kirkebok


Gjest Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje E Skrolsvik

Har ett par ganger kommet over at presten har kommet med bemerkningen: HOC SUPERIUS IN FERANDA SUNT.Hva er det presten prøver å si ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Det er i forbindelse med dåp.Den 4/4-1722 i NK står det som merknad til Bendix Hansens datter,noe som ser ut som:Hoc superius inferenda sunt ad num. og 20/9-1722 Lorentz Snitlers sønn Lorentz: Hoc superius in feranda sunt.Hva betyr det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Tja, sei det:-) Eg er litt usikker på om "inferanda" er eitt eller to ord. Dersom vi seier at det er eitt ord (gerundiv nominativ femininum av verbet "infero"), kan det tyda innføra. Då kan heile setninga omsetjast omlag slik: Dette (hoc) er (sunt) ovanfor (superius) innført (inferenda/inferanda). "Ad num." er vel då ei avstytting for "ad numerum" og tyder "ved nummer/side?"Kan dette høva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Schnitler

Unnskyld at jeg blander meg inn, men jeg ble nysjerrig på disse to Lorenz Snitler. Er det Snitler eller Schnitler det er snakk om? Har du flere opplysninger om dem? Hilsen Hanne Schnitler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Sorry Hanne. Jeg skrev feil. Det skrives Schnitler.Det er nu når jeg legger inn faddere i Nykirken i Bergen at jeg denne gang støter på navnet. Ellers har jeg noen etterkommere av Christian Schnitler f.ca 1703 som dør på Hol i Tjeldsund 16/4-1775, hvis dette er av interresse. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Schnitler

Ja, absolutt. Jeg har en Christian f. 1706, foreldre Lorenz S. og Agnete Frøbøs. Kan det være samme Christian? Jeg har ikke etterkommerne hans. Hanne Schnitler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Ja mulig det er samme Christian. Jeg har ikke foreldre på denne, men han blir gift 28/7-1739 i Lødingen kirke med Mette Nilsdatter f.1717 Myklebostad d.1784 Hol i Tjeldsund.Han dør 16/4-1775 Hil i Tjeldsund.Jeg har notert 9 barn.Foreldrene til Mette Nilsdatter er Nils Iversen Hof,f 22/2-1691 Mikkelbostad, d.19/6-1771 og Maren Steensdatter f.1687 Hol d.29/3-1768 Mikkelbostad. Slekten er mye inngiftet med Har/Harr slekten.Når det gjelder Lorentz Schnitler og Margrete Marcusdatter får de flere barn til dåpen i Nykirken i Bergen i begyndelsen av 1700 tallet. Hvis du vil ha etterkommere av Christian , send meg en adresse/event mailadresse. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Schnitler

Jeg er fortsatt usikker på hvilken Lorenz du har. Jeg har en Lorentz født 1687 (i Danmark eller Tyskland), d. 1743, sønn av Lorenz og første hustru Dorothea Hansdtr. Nobel. I andre ekteskap fikk han barna Peder, Eufrosyne og Christian. Peder (eller Peter), født i Tyskland, kom til Norge ca 1717. Om og når de andre kom til Norge, vet jeg ikke noe om. Peder skrev forøvrig "Major P. Schnitlers grenseeksaminasjonsprotokoller" med masse interessante opplysninger om befolkning og levekår fra Rørostraktene til Finnmark,- men det er en annen sak. Hvis du vil sende meg opplysninger, er adressen Røsslyngtunet 15, 6800 Førde, e-post: hnaustda@online.no. På forhånd takk! Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Denne Lorentz Schnitler dukker her opp i NK med dåp 15/9-1713 barn Dorothea,fadder første gang i NK 23/11-1714,fadder 22/2-1715,får selv ett barn Chirstina Sophia til dåpen 3/5-1715,er fadder 28/8-1715,er fadder 23/12-1716, er fadder 13/1-1717,30/7-1717,så en sønn til dåpen Lorentz 20/9-1722. Det kom sikkert flere barn, men det var det jeg hadde her. De andre sender jeg. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Hanne Schnitler

Takk for sendingen! Det var spennende, og ukjente navn. I folketellingene er ingen av Christians etterkommere oppført med Schnitler som etternavn, derfor har jeg ikke funnet dem før. Jeg skulle gjerne ha fått bekreftet om han er bror av Peder Schnitler, f. 17.01.1690 i København, utdannet i Tyskland (jeg skrev feil tidligere, og visst når han kom til Norge. Men det er kanskje umulig å finne ut. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Dette området der Christian Schnitler oppererer, er vel Konrad Naustviks område. Jeg synes å erindre at det var nevnt noe i Tjeldsundbøkene.Jeg skal prøve å få tak i Naustvik og høre hva han vet. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.