Gå til innhold
Arkivverket

[#4349] Ole Christensen fra Holmen i Modum, f. 1842.


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Denne Ole er min oldefar. Han er sønn av Christen Johan Olsen, visstnok fra Såstad, og Andrine Olsdatter, visstnok fra Pilterud. Familien bodde på plassen Holmene under br. nr. 28 Tufte under gnr. 109 Ton i Modum.Ole Christensen var veiarbeider i Botne i 1860-årene, der han må ha hatt et utenomekteskapelig eventyr med min oldemor. Men hva ble hans senere skjebne? Vendte han kanskje tilbake til Modum? Giftet han seg der? Har han etterkommere der?Kan jeg håpe på at noen av alle dere, som i dette forum har vist at dere vet mye om Modum-slekter, kunne ha noe å bidra med her?MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Hallo Kjell,ja, det er nok ham. Det jeg imidlertid spør etter, er om noen vet noe om hans videre skjebne. Hvor slo han seg ned? Ble han gift? Har han etterkommere, utover den sønn han fikk utenfor ekteskap i Botne i 1866? etc.?MVH Hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Hans Mathisen

Tar frem igjen nok en gammel, uløst gåte, i håp om at noen av de mange 'nye' deltagere i debattforumet kanskje kan ha noe å bidra med her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Hans Mathisen

Jeg har fortsatt problemer med min oldefar Ole Christensen fra Holmen(e) i Modum. Finner ham ikke i FT 1900 (landsomfattende søk).Han kan naturligvis tenkes å være død før 1900. Jeg har også tenkt på at han kanskje emigrerte. Og under emigranter fra Oslo 1871-1930 finner jeg en Ole Christens., Sømand, 30 år, gift, hjemsted Drammen, som reiser 27.06.1872 med 'Kong Sverre' via Bergen. Han reiser sammen med sin kone Anne, 30, men uten følge av noen barn, og deres destinasjon er Buffalo.Navn og alder passer helt, og Drammen er jo ikke så langt fra Modum. I 1865 og 1866 er han riktignok veiarbeider og ugift, men han kan jo ha rukket både å skifte yrke og å gifte seg innen 1872, så teoretisk KAN dette være min oldefar.Er det noen som har mulighet for å se etter om Ole Christensen, f. 1842 på Holmen(e) i Modum, kan ha giftet seg i tiden 1866-72, enten i Modum eller kanskje i Drammen? Og/eller om han er registrert utflyttet fra Modum på denne tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.