Gå til innhold
Arkivverket

[#4353] Randsted/Rangstæd fra Solør


Gjest Halvor Aaby
 Del

Recommended Posts

Gjest Halvor Aaby

I 1785 døde med. practicus Knud Olsen Rangstæd i Ringebu. Han var 73 år gammel. Han blir også titulert Mons. og Sr. Det er ikke kjent hvor Knud kom fra, men eiendommen hans ble solgt i 1787. Selgerne var Berthe Olsdatter og Anne Olsdatter ved mann Knud Knudsen Torchildsbøe i Hof i Solør, nærmere bestemt Våler. Er det noen som har noe som helst kjennskap til denne slekta, og som eventuelt kan bekrefte at Knud Olsen kom fra Solør. Hilsen Halvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Arild Kompelien

Jeg kan bekrefte at denne Knut Olsen ser ut til å være fra Våler i Solør. Han er født 1714 på garden Rognerud, og har blant annet de to søstrene Berte og Anne. Faren var Ole Knutsen. Det interessante for deg er sikkert at denne Ole Knutsen var fra Gudbrandsdalen. Jeg har ikke alt klart for denne familien, men kan se nærmere på det hvis du tar kontakt. Min e-postadrese er: kompelie@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Takk for svaret. Nå er opphavet til Knut Olsen Randsted funnet. Men det står igjen noen uløste spørsmål. For det første: Var Ole Knutsen fra Ringebu eller fra ei anna bygd i Gudbrandsdalen? For det andre: Hvordan oppsto navnet på gården Randsted? Den vanligste teorien er at gården fikk navn etter slektsnavnet til Knut, men det er ikke helt sikkert. I dag heter gården Randsted, uttales Ransti (enstavelses tonelag). Randsted er i bruk som slektsnavn av folk som har bodd på gården, men det er så vidt jeg veit ingen sammenheng til Knut Olsen.Jeg skal sende mer svar via mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.