Gå til innhold
Arkivverket

[#4359] Christopher Olsen født 1801-1875


Gjest Tine M Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tine M Hansen

Hei. Er det noen som vet hvor Christopher Olsen kom fra, han var født i 1801 og ble i 1825 gift med Dorthe Olsdtr Bakås 1797-1873 i Fet. Han døde i 1875 på Skårersetra u Skårer i Fet. Han tjente på Skårer også, men jeg klarer ikke å finne noen opplysninger om han eller hans forfedre.Mvh TMH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann

Hei Tine! Har du sett i kirkebøkene for barnas fødsel, og sett på fadrene? De kan ofte gi navn det er verdt å se nærmere på. Også barnas navn kan gi noen spor, da de aller fleste jo ble oppkalt etter beste- og oldeforeldre eller andre i familien. Og, hvor sikker er du på at han ble født i 1801? Det er en Christopher Olsen, 3 år i FT1801 i Fedt på Thorud gård.lykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tine M Hansen

Hei Laila. jeg fant Christopher Olsen og kona Dorthe i 1865 ft. Der står det at han er 59 år, og kom fra Sørum I Fet bygdebok står det at han er født 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann

Christopher og Ole var veldig vanlige navn i Sørum. Jeg fant en nyfødt liten tass i 1807: døpt 28de Januar (fødselsdatoen kan leses til 21 jan., litt grisete) 1807 Ola Ols. Bollerud? Biercke og hustrue Mari Christophersd. søn kaldt Christopher faddere Marte Larsd. Biercke, Mari Jensd. ibid, Jens Jensen ibid. Haagen Olsen, Jacob Christophers. ibid. (Kilde: Sørum Mini2 1859-1814 s332 no 7)Det finnes også en liten Christopher i 1806 (som passer med 59 år i 1865 hos Digitalarkivet, hos RHD står det at han var født i 1807)på side 326 i samme Mini: Ola Christophersen, Sandbekken paa Lystad Ejer og Hustru Else Christensd. søn kaldet Christopher fødselsd. er utydelig, døpt 12. januar faddere: Anna Amundsd. Lystad, Anna Olsd. ibid., Ole Larsen Lystad Ejer, Osmund Evindsen, Lystad, Gudmund Olssen, Lystad EjerDet er helt sikkert flere og. Jeg tror du må sjekke litt faddere og sånn på ungene til Christopher og Dorthe. Kanskje det finnes noen søsken av C.der som kan sette oss på sporet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Apropos "forskjell" i årstall i DA og RHD. I 1865-tellingen var det meningen at folk skulle angis med den alder de ville oppnå i 1866. Dermed skal en person, hvis alder er oppgitt til 59 i 1865-tellingen, være født i 1807, HVIS TELLEMANNSKAPET HAR GJORT JOBBEN SIN RIKTIG. Når det er sagt, så er jo aldersangivelsen i folketellingene like ofte feil som riktig, og bør tas med en klype salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.