Gå til innhold
Arkivverket

[#4365] Nils Judin og Stine Kathrine Meldahl, Lenvig i Tro


Gjest Bente Fostad
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Fostad

9 juli 1827 fikk Stine Kathrine Meldahl og Nils Judin sønnen Olaus ("ægte"). Bosted er Græsmyrbotten, Lenvig i Troms. Olaus finnes senere på gården Kagelv i Kvalsund, Finnmark, og bor der ved FT 1865/1900 med hustru Malene Abrahamsdtr, født i Hammerfest. Stine Kathrine og Nils var innflyttere til Lenvig, men vi vet ikke når de kom, eller hvor de kom fra. Vi tror Nils kom fra Sverige, navnet kan ha vært Schødien, Sjødin eller Schedin før det ble "fornorsket" i kirkeboka i 1827. Stine Kathrine døde 26 jan 1843, bosted fortsatt Græsmyrbotten. Hun kalles også da Meldahl. Kanskje kan hun være fra Gildeskål? Kjenner noen til disse personene?Med vennlig hilsen Bente Fostad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Hvis du ikke allerede har gjort det, anbefaler jeg deg en etterlysning på diskusjonsforumet til www.troms-slekt.no. Det er et aktivt forum hvor mange får hjelp. Meldahl er brukt som slektsnavn i Lenvik av flere personer, uten at det har vært mulig å påvise noe slektskap med presteslekten Meldahl. Jeg har selv en forfar Gregus Johnsen Meldahl, som det ikke har vært mulig å finne annet ut om enn at han var av husmannsslekt på Hekkingen. Både han, en bror og noen av etterkommerne brukte Meldahl-navnet. Nå var det ikke så uvanlig å ta i bruk slektsnavn til øvrighetspersoner i dette området, uten at jeg skal postulere noe om akkurat ditt tilfelle. God jakt!Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Kristian Olaussen

Hei Bente! Ta kontakt med meg! Nils Judin og Stine Kathrine Meldahl var min bestefars beste-foreldre. Jeg vet en hel del om dem og hele familien. Du treffer meg på mail-adressen: kristian.olaussen@kolumbus.fiHilsen Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.