Gå til innhold
Arkivverket

[#4371] Adresse på gravlundskontorer i Kristiansund


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Er det noen som kjenner til navn og adresse på gravlundskontorene i Kristiansund? Disse kontorene har ofte bøker fra langt tilbake over dødes navn og alder og gravsted, og pga. brente kirkebøker er dette trolig eneste mulighet for meg til å finne ut av opplysninger om en ane som døde i byen mellom 1858 og 1865, dersom bøkene går så langt tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg prøver igjen. Det skal visstnok være en kirkegård på Gomalandet - stemmer det? Når er den fra? Finnes det evt. flere (gamle) kirkegårder i byen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Prøv Kirkevergen i Kristiansund, Kaibakken 2 509 Kristiansund N. Her må det være noe galt med tallene, Kristiansund har vel ikke postnr. 509. Fant adressen på Nettet, et rundskriv fra SFT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg sendte en mail til kirkevergen for mange måneder siden, men fikk aldri noe svar.Det MÅ jo være ett eller flere gravlundskontorer i Kristiansund: I 1976 var jeg med min mor på besøk i byen, og var da på en gravlund for å se etter graven til min tippoldefar som døde i Kristiansund i 1947. Da var vi innom et kontor inne på gravlundsområdet, og ved oppslag i en av deres protokoller fikk vi rede på hvor han var gravlagt. Dessverre husker jeg ikke nå hvilken gravlund dette var. - Imidlertid er jeg nå uansett ute etter å prøve å finne en persom som er død mye tidligere: Mellom 1858 og 1865. Det er jo ikke sikkert at det eksisterer så gamle protokoller, men siden kirkebok mangler for perioden må annet prøves.Takk ellers for interessant lenke. Det står ikke noe om opprettelse av gravlunder senere andre steder i byen, bare bygging av kirker. Betyr det at det bare er én gravlund i Kristiansund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Kirkevergen i Kristiansund har tlfnr 71 58 74 32Dessverre brant protokollene i 1940. Det er visst forsøkt restaurert en protokoll fra tiden før 1900, men hvor langt tilbake den går vet jeg ikke.Kristiansund har fire gravlunder, og Gomalandet som var den første, er fremdeles i bruk. Den eldste på Kirkelandet ble lagt ned på 1920-tallet. I tidligere tider, før Gomalandet gravsted ble opprettet, ble folk i Kristiansund gravlagt på Bremsnes kirkegård, da det ikke fantes dyp nok jord i Kristiansund!Ut fra erfaring tror jeg at du får problemer med å finne noen på 1860-tallet, hvis vedkommende ikke da er gravlagt på Gomalandet. Der er det mange familiegravsteder og de eldste gravene jeg har sett der, går tilbake til midt på 1800-tallet. Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.