Gå til innhold
Arkivverket

[#4373] Jesper Tagensen Balcenborg


Gjest Bent Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bent Jørgensen

Jeg søger efterkommer til: Jesper Tagensen Balchenborg, født 1655 i Bergen. han blev gift 1681 med Elisabet Moritsdatter Dreyer. der skulde være 8 børn. findes der nogle der ved noget ,da kontakt mig venligst på be-ka@mail.tele.dk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Henrik Jespersen Balchenborg var klokker i Åfjord i Sør-Trøndelag fra ca 1700. I følge Åfjord og Jøssund gårdshistorie var han født ca 1670 og døde ca 1738. På grunn av fødselsåret, og at han er nevnt i manntallet 1701, er det mindre sannsynlig at han er sønn til Jesper Tagensen, men kanskje ikke helt utelukka. Han bodde på Strand i Åfjord, og hadde barn. Med hilsen Halvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Noen nye opplysninger i samme sak. Jeg har sett i Norsk slektshistorisk tidsskrift XV, hefte 3, der slekta Balchenberg er omtalt. På side 263 nevnes Henrik Jespersen Balchenberg døpt 1671 i Tingvoll. Faren var Jesper Lambertsen Balchenberg på Gjul i Tingvoll. I samme artikkel opplyses det at han bodde i Nordland under skiftet etter mora 1689, noe mer har ikke forfatteren Delphin Amundsen funnet. Sjansen for at dette er den samme personen som ble klokker i Åfjord, er svært stor. På side 261 i samme heftet står alle 8 barna til Jesper (Tagesen) Balchenberg, men skjebnen til barna er ukjent. Jesper Tagesen og Jesper Lambertsen Balchenberg var søskenbarn. Halvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest berit knudsen

I flg. mine opplysninger var Thage Balchenborg rådmann i Bergen og gift med Bodil Sørensdt. Brochmann. Jesper Balchenborg bodde i Sundal, gift med Dorthe Henriksdt. Røtter eller Rytter. De hadde også 3 søstre : Sille el. Cecilie, Else og Anna Maria. Som etterkommer har jeg bare en datter av Else Blanchenborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest berit knudsen

Beklager, glemte og si at disse barnas far het Mag. Lambert Tønnesen Balchenborg, sogneprest i Sundal, f. 1586 i Ålborg, død 1650. Jeg antar at Thage Lambertsen B var far til Jesper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.