Gå til innhold
Arkivverket

[#4376] Sisilia Andersdatter Gjerde/Samnanger.Gift 1814,dø


Gjest Geir K Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir K Eide

På vegne av en "letegruppe" prøver jeg å finne opphavet til ovenfor nevnte.I Os p.g, Hordaland blir det 27.12.1788 døpt en Cisilia Andersdatter. Hun er født utenom ekteskap. Foreldre er oppgitt å være uk.Anders Andersson Rein og p.Martha Nilsdatter Foer.Disse hvet jeg hvem er.I ft 1801 finnes en Sisilia Andersdatter 13 år som tjenestejente på Gjerde i Samnanger.Det blir konfirmert en Sisilia Andersdatter Stensland 15 år i 1803.Stensland er en av nabogardene til Gjerde.Knut Larsson Slåtta/Gjerde, Samnanger gifter seg i 1814 med en Sisilia Andersdatter. Kirkebøkene forteller ikke fedrenes navn.Denne Sisilia dør på Gjerde 27.10 1834 48 år gammel.Hun etterlater seg mannen og 4 barn.Han som jeg antar er Sisila sin far, Anders Andersson Rein dør ca 1805,antatt mor Martha Nilsdatter Foer dør etter at Sisilia er død. Martha blir gift med en Thomas Nilsson Store-Wiig i Os p.g.i 1828 ,ingen barn. Anders Andersson Rein blir i 1792 gift med Martha Nilsdatter Boga.Fremdeles er det ikke noe som kan knytte den Sisilia Andersdatter, som gifter seg i 1814 med Knut Larsson Slåtta/Gjerde, til den Cisilia Andersdatter som blir døpt i 1788.Kun indisier.Fadderene til Knut og Sisilia sine barn gir ingen indisier på hvem som er foreldrene til Sisilia. Og det gjør hverken Fusa bøkene eller Samnanger boken .I skifteregister for Sunnhordaland (DA/SAB) finnes en Sisilia Andersdatter Flåten/Gjerde .Protokoll: A b 2, side 379, Os Tinglag 1827-35.Er det noen som er inne på Statsarkivet i Bergen en eller annen dag som kan gjøre oppslag i ovennevnte protokoll.Det kunne kanskje være et håp om moren til Sisilia (Martha Nilsdatter Store-Wiig) var nevnt i skifte.mvh Geir K Eide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal

Vi har sjekka skifte etter Cisilia Andersdatter, og der er det ikkje sagt noko om hennar foreldre. Dei som er nemnt her er den attlevande ektemannen og deira fire barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir K Eide

Det var som jeg ante.Men du skal ha tusen takk likevel ,Marianne Herfindal.Det neste jeg ville sett på er når den antatte moren til Sisilia dør om Sisilias barn kan være nevnt i et eventuelt skifte.Men først får jeg se om hun finnes i registeret for skifteprotokoller i Sunnhordaland. mvh Geir K Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.