Gå til innhold
Arkivverket

[#4403] Godager / Gloslie


Gjest Gurli Holte Heimsbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Gurli Holte Heimsbakk

Hei! Søker info om følgende personer: Gunder Andersson Godager f?? hvor??? gm Grethe Pedersdatter Gloslie f??? hvor??? vet om en sønn da som er aner av min mann: Johan G. Godager f. 1814 i Fredrikstad dpt. 14 sep 1814. ( han giftet seg med Else Maria Sommerschield som var fra Lille-Schiør, Eidsberg) All help vil mottas med stor TAKK!! MVH, Gurli HH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Hei!Jeg kommer bare til å slenge frem noen teorier basert på det jeg kunne finne i Digitalarkivet, men det kan jo være verdt å sjekke ut, i alle fall hvis du står bom fast.Gårder ved navnet Godager finnes bl.a. i Stange, og i folketellingen 1801 for Stange, finner vi på Ryen gård en Gunder Andersen (f.1787/88), sønn av Anders Gundersen (f.1750/51) og Berthe Nielsdatter (f.1745/46). En rask sjekk i utflyttingslister mellom 1801-1814 i Stange, kan jo fortelle deg hvorvidt det er denne som dukker opp i Fredrikstad i 1814.Gårder med navnet Gloslie finner jeg bare i Ås (Akershus), men ingen navn der i 1801 som kan tyde på slektskap med Grethe P. Derimot finnes det en Grethe Pedersdatter (f.1791/92) i Fredrikstad i 1801, datter av Peder Johannessen (f.1774/75) og Olauv Andersdatter (f.1768/69). Disse har også en sønn ved navn Johan, og det kan jo tenkes at Grethe i 1814 oppkaller sønnen etter sin egen bror?Håper dette kan hjelpe deg videre!hilsen Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Hei igjen.Søkte på familysearch.com, og fant at Gunder Anderson Godager og Grette Pedersdatter Gloslie ble viet i Østre Fredrikstad kirke 10.desember 1863. Sjekker du opp det i kirkeboka, vil fødselsår og antagelig foreldrene, eller i alle fall fedrene til dem begge stå oppført.Lykke til!hilsen Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Jeg har selv slekt fra Gloslie, oppført som plass under Heide prestegård i Borge, Smaalehnene, i 1801. Dette er jo ikke langt fra Fredrikstad, så dette bør du undersøke nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Vasaasen

Hei ! Jeg har sjekket litt rundt "Stange-sporet" og funnet følgende: Gunder Andersen Fochol gifter seg 29.06.1805 med Anne Schjønesdatter Nøchlebye. Paret har da nylig fått en sønn, Børger, døpt 03.06.1805 som ekte. De bor da på nordre Godagereie. Anne Schjønesdatter dør 07.06.1807, så da ble han enkemann. Noen utflyttingslister finnes ikke før 1814 så vi kan ikke der få noen bekreftelse på at det er ham som flyttet. Jeg har imidlertid ikke funnet at han giftet seg opp igjen i Stange. Min (litt luftige teori) er at han kan ha vært soldat og havnet i Fredrikstad i forbindelse med krigen mot Sverige i perioden 1807-1814. Det ville ikke da være usannsynlig at han kalte seg Gunder Andersen Godager. Han bodde ihvertfall på en plass under nordre Godager i 1805. Jeg har derfor på følelsen at du har funnet den rette, men helt sikker kan man aldri være ... Kanskje det finnes noen militærruller som kan gi svaret ??Med hilsen Steinar Vasaasen stein-va@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Steinar!Takker for din teori og det er noe man må få skjekket - det er ikke usansynelig teori idet heletatt! Takk! ( sønnen til Gunder og Grethe : Johan som flyttet til NZ, har du peiling på hvor folk fra Fredrikstad dro fra - havn og hvor disse listene er??? Statsarkivet i Oslo??)MVH, Gurli GHH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.