Gå til innhold
Arkivverket

[#4408] etterlyser Berta Frilset utvandret til amerika


Gjest ella
 Del

Recommended Posts

Jeg etterlyser noen som kan hjelpe meg videre i leting etter en grandtante som utvandret til amerika rundt 1910. Navnet er Berta Frilset. Har søkt via bygdebøker i Eidsvoll herred, men kan ikke finne ut at hun bodde der på det tidspunkt hun reiste. Mulig utreise er fra en adresse på Rodeløkka i Oslo. Jeg har også søkt på utvandrerlister uten å finne navnet hennes. Var på ellis Island, New York uten å finne navnet der. Hilsen Ella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Ref FT 1900 for Kristiania: Er du sikker på at hun i det hele tatt bodde på Eidsvold? Faren var riktignok født der, men moren og Berta (som synes å ha vært den eldste i barneflokken) var begge født i Sverige. Resten av barna ble jo født i Kristiania og med utgangspunkt i farens yrke synes det dessuten som om Kristiania var et mer naturlig sted å bo og virke. Emigrasjonslistene for Kristiania er jo ikke fullstendige ennå, men kan det tenkes at Berta med (sin svenske bakgrunn) kan ha emigrert sammen med svenske slektninger?Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hun reiste fra Oslo 19.04.1907.Bertha Kristina Bernts.Frilseth f.18.12.1889.Bopel Rosenlundsgt.5,Oslo.Hun reiste med skipet Oscar II Nr.191021.Mvh.Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Rune! Du ser ut til å ha temmelig god greie på slekten. Jeg trodde jeg visste en del, men har erfart når jeg har søkt i Sverige at jeg hele tiden har kommet inn i et blindspor. Min sikkerhet for at jeg fant riktig person var å ikke oppgi hvor hun var i søskenflokken. Så nå vet jeg at jeg er på rett spor. Men kan noen da forklare meg forbindelsen med familiene Hellding, Mokvist og Hammarstrøm? Alle ser ut til å ha noen form for tilknytning til Stommen, Gunnarskog og Arvika? Jeg undres noe over nummeret på ditt innlegg er det hennes passasjernr. og vet du hvor hun ble av i Usa? Mvh EllaTil Kjell Hamberg Som du ser av innlegget over, har jeg fått napp, men du begynner ditt at min oldefar var født i Eisvold. Kan du muligvis tipse meg hvorvidt de hadde rett til å bruke navnet Frilseth. Det er fremsatt en påstand om at han var "dreng" på gården, men du henviser til "hans yrke". Mvh Ella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Så langt jeg har forståelse av navnepraksis mot slutten av 1800-tallet, kan man neppe snakke om noen "rett" til etternavn, muligens bortsett etablerte etternavn i det øvre borgerskap i byene. Når det gjelder å ta gårdsnavn som etternavn, har jeg inntrykk av at det var en slags romslig hevd. I noen deler av landet ble gårdsnavn som ID, i tillegg til patronymet, praktisert på en slik måte at det skiftet ettersom folk flyttet rundt. Hva man tilslutt landet på kunne derfor bli mest tilfeldig. I andre deler ble navnet på gården, spesielt hvis den hørte familien til, som oftest hengende ved. Såvidt jeg vet var det først i 1923 at det i lovs form ble bestemt at alle skulle ha et unikt etternavn som skulle følge familien, men mitt intrykk fra kirkebøker er at det begynte å ta form allerede fra rundt 1870, selv om patronymene lenge "fulgte med på lasset" som et etternavn nr. 2.Når det gjelder Bertas far, Bernt O. Frilset, får jeg derfor den forestillingen at han kan være født på en av Frilset-gårdene. Nevner spesielt Frilset nordre, hvor det kan se ut som om Bernt-navnet går igjen. At han i 1900 var innredningssnekker, kan også tyde på at han ikke var den eldste sønnen, men en yngre sønn som måtte ut og lære seg et håndverk.Vet ikke om dette var svar nok? Andre må gjerne komplettere.Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Ella .Jeg vet dessverre ikke stort mer om Bertha enn det jeg skrev sist . Skipet ankom New York 30.04.1907 og hun oppgav Minnesota som bestemmelsessted .Det burde være mulig å kontakte amerikanske myndigheter , nå som du kjenner ankomstdato og sted.Jeg har søkt forskjellige steder på nettet , og det er ikke mange treff på navnet Frilseth.Det kan vel tenkes hun brukte farsnavnet Berntsen. Lykke til videre.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei! Beklager at jeg blander meg inn, men Rune: hvordan finner du ut når skipet ankommer destinasjonen. Er dette noe som en kan søke på på internet, eller er dette noe du tilfeldigvis visste? Det var vel også ofte at de reiste via England, slik at den båten som er oppgitt i emigrasjonslistene er den som gikk til England? Takknemlig for svar! Hilsen Ingjerd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.