Gå til innhold
Arkivverket

[#4411] Hans Johannessen fra Øistad i Hov, Søndre Land


Gjest Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Borgen

Jeg har nå gransket slekt i 8 år, da hovedsakelig i Nord Aurdal kommune, men har ennå ikke klart å finne forfedrene til Hans Johanesen. Han ble født som uekte 29. juli 1793 på Øistad. Moren var Anne Hansdatter (kanskje født 1768 på Øistad) og faren var Jaohannes Johannessen som bor på Hvalby da Hans ble født. Anne Hansdatter giftet seg i 1796 (i Fluberg krk) med Ole Pedersen og de bor på ulike husmannsplasser i dette området når de 8 barna deres ble født Blant annet bodde de i Øistadeie i 1796 og 1799 da sønnene Peder og Ole ble født. i 1801 ser det ut som om mor og barn bor i Kløvstadeie, mens faren er tjener på Øistad.Er det noen som vet noe om Anne Hansdatter og johannes Johannessens foreldre ? Evt om Johannes giftet seg seinere ?Dette ble et stort probløem for meg, Hans Johannessen var med i krigen mot Sverige, og etter det dro han til Nord Aurdal hvor han bodde i samboerskap i 17 år og "avlet" 4 barn. I kirkebøkene for de 3 første barna har han brukt stefarens navn som etternavn, nemlig Olsen, og det var først i en rettsak mot hans samboer i 1838 at det kom fram av avhørene at han egentlig hette Johannessen - etter mange års leting for meg.Hvordan kan jeg finne ut hvor han var i krigen - går det i det hele tatt an ?Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
Gjest Ann-Mary Engum

Hei Bente! Har sett på dåpen til Hans.Ved navnet til moren står det Gifstad.Finner ingen gård i Land med det navnet.Ved søk på Gifstad for hele landet havnet jeg i Lier,men vet ikke om det kan være flere gårder med likelydende navn.Har ikke undersøkt om dette er et rett spor ang. Anne Hansdatter.Syns det står Gbdt.(gardbrukerdatter) bak navnet hennes ved Hans sin dåp: Telling 1801,Gifsad,Lier: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f10626&gardpostnr=36#nedre>Lenke Dåpen til Hans,født 29 juli 1793:Uægte. Foreldre Johanes Johans:Hvalbye og Anne Hansdt:Gifstad.Gbdt.Kildeinformasjon: Oppland fylke, Land, Ministerialbok nr. 6 (1784-1813), Fødte og døpte 1793, side 35. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.