Gå til innhold
Arkivverket

[#4415] Kjell Tellsbø(en " Telebonden" fra Telemark


Gjest Marianne Gjerdbakken Kultom
 Del

Recommended Posts

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Berit :)Det høres jo veldig logisk ut det da. Så langt tenkte ikke jeg.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Jeg har ikke sett dette temaet tidligere og har vel egentlig ikke mye å bidra med, men- Dal/Dale ligger i Tinn og er et av de fire sognene som inngår i Tinn - Telebonde/Tellebonde var her i Grenlandsområde en vanlig betegnelse på en som kommer fra Øvre Telemark. Slikt som Vinje, Tinn, Mo/Skafså osvmvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Tore :)Jeg burde vel ha tenkt så langt også.De ble jo også kalt Tinndøler, men om vi noen gang klarer å knekke denne 'nøtta' her, gjenstår å se.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :)Krosso som det hevdes at Tinndølene kom fra, var jo en plass under gården Bøen i Tinn i Telemark.Telsbøen (etter gården Bøen i Telemark?). Telebond (etter en bonde fra Telemark?)*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Odd Arne Helleberg

I 'Gaarde mandtal over Tinds præstegield for anno 1730', Bratsberg len og amt 1556-1844, pakke 342, Statsarkivet i Kongsberg, finner vi under gården Sandveen, som sogneprest Quisling eier, husmannen Kiel Olsøn, 59 år gammel, har tjent som soldat, er gift med Marte Madsdatter, 50 år, med to sønner, Ole Kieldsen, 12 år, og Mads Kieldsen, 9 år, samt datteren Maria Kieldsdatter, 16 år. Den vanlige formen av navnet hans er i Telemark Kittil, han er den eneste som har denne varianten av navnet i folketellingen. Det står ikke noe om at han ikke er fra Tinn, noe det gjør for enkelte av de andre, men det vites ikke hvor konsekvent utenbygds fødte er registrert i tellingen. Hele tellingen er lagt ut på Digitalpensjonatet i mitt rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.