Gå til innhold
Arkivverket

[#4418] Hvor finner man informasjon om adopsjoner?


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Jeg har tidligere i denne spalten etterlyst nærmere opplysninger om foreldrene til Peter Olsen, f. 11.04.1848 på Fødselstiftelsen i Kristiania. Foreldrene, som ikke var gift, var Ole Pedersen, Drammen, og Pige Birgitte Larsdtr. Dessverre har ingen hittil kunnet hjelpe meg med dette. Men jeg prøver igjen med et annet utgangspunkt:Jeg har gode grunner til å tro at nevnte Peter Olsen senere i livet kalte seg Peter Barbo Olsen Engh (dog noen ganger bare Peter Barbo Olsen, andre ganger Peter Olsen Engh), og jeg har begynt å tro at han kan ha blitt adoptert av orgelbygger Isak Olsen Engh (f.1813 i Våler, d.1893 i Porsgrunn), som oppgis som hans far i Peters dødsattest fra Chicago (han døde der 03.07.1926). Hans mor sies i samme attest å være "Not known".Mitt spørsmål er: Dersom Peter Olsen ble formelt adoptert, noe som eventuelt må ha skjedd en gang i tiden 1848-65, vil det da være mulig å finne dette dokumentert noe sted, og i tilfelle hvor?MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

"Formell" adopsjon går i Norge ikke lenger tilbake enn til 1917. Det er derfor lite sannsynlig at det har vært snakk om annet enn et fosterbarn-forhold i 1850-årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Irene Håkensveen

Hei!På Ancestry.com (message bord)finner du en etterlysning på navnet Peter Barbo Olsen Engh! Det er ei som heter Michele Boyer som søker dette. Hun oppga sin mail-adresse til å være boyerml@aol.com Håper dette kan være til hjelp. Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Hallo Britt Irene,Michele Boyer er min "halv-tremenning" (vi har nemlig begge Peter Barbo Olsen Engh som oldefar, men ikke samme oldemor) og jeg har lenge korrespondert med henne. Hun etterlyser nok oldefar delvis på tilskyndelse fra meg. Men takk likevel for din våkne interesse! MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.