Gå til innhold
Arkivverket

[#4429] Nils Mikkelsen Dyrøy i Troms


Gjest R.Kvivesen
 Del

Recommended Posts

Gjest R.Kvivesen

Er det noen som har kjennskap til Dyrøy i Troms. Jeg er på jakt etter min forfar Nils Mikkelsen f: 1770 eller rundt der. Han er frar Dyrøy i Troms, Tranmo presteg. Jeg vet at han skal ha vært gift med Marn Rasmusd. f: rundt 1775. Dersom det er noen som har opplysninger eller tips på hvordan jeg skal komme meg videre så er jeg meget taknemlig. Jeg har kjørt meg FAST :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen,

Nils Mikkelsen var født 1771 på Keiprød, Ibestad som sønn av Mikkel Paulsen (1744-1803) og Anna (Ane) Nilsdtr.(1736-1811). Disse slo seg ned som rydningsfolk på Kvalnes i Dyrøy rundt 1784 og fikk barna Karen (1767 -?), Nils(1771-1803)og Elen(1775-1858). Mikkel og Nils omkom sannsynligvis på havet. Mikkel Paulsen var sønn av Paul Mikkelsen(1709-1786) og Elen Nilsdtr.(1707-1780),Ibestad. Maren Rasmusdtr.(1765-1811) født på Forså, Ibestad av foreldre Rasmus Amundsen(1728-1768) og Karen Larsdtr.(1730-1797), g.1753. Rasmus' far var Amund Henriksen, Astafjord(1699-1773)i 1.ekteskap, mor ukjent. Opplysningene har jeg fra Dyrøy bygdebok(1990) og Astafjord bygdebøkerv/Tore Meyer. Maren Rasmusdtr. flyttet fra Kvalnes etter at Nils og faren omkom. Når man ser på dødsår for familien, så kan det skjule seg en tragedie bak. Både Maren, barna Anne Bergitte og Kornelius, Marens søster Inger Rasmusdtr. og Mikkels Paulsens enke, Ane Nilsdtr. døde i 1811. Mikkel var eneste barn av Nils og Maren som vokste opp, ifølge mine kilder. Vet du hans videre skjebne? Mvh.Åse KR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Kvivesen

Hei Åse. Takk for all den informasjonen. Den var meget nyttig og nå kan jeg jobbe videre. Når det gjelder Mikkl Nilsen bl han gift med Rebekka Olsd. (f: 1806 i Dyrøy) i 1828. Mikkel og Rebekka fikk bl.a. sønnen Nils Chr. Mikkelsen (1830-1893) født i Dyrøy. Nils Chr. flyttet til Langstrand i Hammerfest herred (Sørøysund). Han har vært ordfører i Hammerfest herred. Nils Chr. var gift med Anna Cesilia Lund (1835-1922) fra Grunnvåg i Sørøysund. Anna Cesilia var datter av Bjørn Lund som skal ha kommet fra Kristiansun over Røros til Hammerfest. Kilde: Sørøysund bygdebok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.