Gå til innhold
Arkivverket

[#4432] Fasmer/Olsen Fuskanger Manger


Gjest Stig Samuelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Stig Samuelsen

Datter av Jan Walentins. Fasmer og Barbara Tuchsen finner jeg i FT 1801, 24 år, sammen med sine foreldre på Langeland i Mæland sokn, Hammer, ugift. I 1803 finner jeg henne igjen da hun døper sin første datter Barbro Janiche Larsdtr. Faren heter Lars Olsen, og de bor på gården Fuskanger (heter gården fortsatt det?). Hvor og når giftet deg seg? Hadde Sara Fasmer søsken?Jeg har funnet følgende barn for Sara og Lars: Barbro Janiche Larsdtr f. 7/1-1803 Helge Susane Larsdtr f. 21/1-1805 Jan Falentin Larsen f. 29/3-1808 Hans Larsen f. 4/8-1811 Bryniel Larsen f. 18/9-1815.Ved mantallet 1825 for Manger finner jeg bare Sara 52 år, og hennes sønn Bryniel 10 år.Ønsker opplysninger om hvordan det gikk med Sara's barn og eventuelt andre etterkommere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Her er du inne på det georgrafisk vanskelege i Nordhordland. Medan Meland høyrde til Hamre, høyrde Fuskanger (no Fauskanger - nord på Askøya) til Herdla/Manger. Berre delar av kyrkjebøkene for desse områda er registrerte og ligg ute på DA. Alternativt bør du ta ein tur på SAB for å finne fram til resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd A. Vik

Du skriv at du ynskjer opplysningar om Sara sine etterkomarar og sidan eg ein av dei tillet eg meg å svara på innlegget ditt. Om desse personane du her nemner kunne det vore skrive mykje. Her kjem litt som eg kjem til å tenkje på her og no: Sara er oppkalt etter faren si første kone Sara Mungaard. Dei giftar seg i Bergen rundt midten av 1760-åra. So vidt eg veit var det berre eit born frå dette ekte- Paul Mungaard Fasmer(sjå Bergen 1801). Sara døyr i 1774 og Jan F. giftar seg oppatt med Barbra Tuxen. Om hennar slekt er det óg mykje å seia. Sara vart fødd i 1777 og så vidt eg veit hadde ho berre ei syster som må ha døydd ung, Susanna Maria. Sara giftar seg i Lindås i januar 1802 med Lars Olsen Kvalvåg. Dei buset seg i Fauskangerbakken i Herdla, Manger og får 5 born som du alle nemner. Eg er etterkomar av den yngste, Bryniel. Lars døyr i 1816, Sara i 1840. Sara giftar seg oppatt med Hendrik Pedersen Myrtveit. I 1825 teljinga finn du Jan under garden Vik i Manger som dreng. Hans vert den som arvar gard og grunn, både han og Brynjel giftar seg med jenter frå Toft som er nabogarden til Vik. Kanskje har dei vorte kjent med desse ved besøk av broren? Brynjel kjem soleis inn i ei annan embedsslekt, Bugge-slekta. Brynjel får seks born i to ekteskap og kan finnnast under Toftevåg, Manger i 1865. Han døyr i 1889. Dersom du ynskjer fleire opplysningar så berre sei ifrå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Samuelsen

Takk til begge to. Jeg er interessert i alt du kan bidra med Odd. Årsaken til at jeg søker opplysninger om disse er at jeg holder på med å samle etterkommere etter de to store Tuchsen slektene i Norge. Etterkommere etter Johan F. Tuchsen, påstått født i Lübeck 1690, noe som ikke stemmer, og etterkommere etter Johan F. Tuchsen født i Coldberg, Pommern i 1660. Selv er jeg etterkommer etter den første. Har i 2-3 år prøvd å finne en sammenheng mellom disse to slekter, en sammenheng som sannsynligvis ikke finnes. Men den første Johan F. døper sin første sønn med samme navn som faren til den andre Johan F, så muligens er det håp om å finne noe likevell.Uansett så har jeg nå nesten en komplett etterkommer liste etter Johan F. Tuchsen f. 1690 frem til år 1900. Men det gjennstår noen personer jeg ikke har kunnet følge gjennom livet deriblandt overnevnte familie, så alle opplysninger er interessante.Jeg holder på å skrive av skifte etter Elias Tuchsen, og da støtte jeg på navnene Claus og Mogens Tuchsen. I tillegg til fr Jan Walentins Fasmer er disse oppført som arvinger. Jeg fikk ikke det til å stemme med de barn jeg har funnet for Elias Tuchsen f. 1718 tidligere, og jeg begynnte derfor å fundere på om Barbara Tuchsen gift med Jan W. Fasmer kunne være datter av en annen Elias Tuchsen enn den som ble født i 1718, men når du nå sier at en av døtrene het Susanna Maria så stemmer det likevell bra at Barbara var datter av Elias 1718 fordi han var gift med Susanna Maria Ochen. Så jeg er interessert i alt du måtte ha av informasjon om Barbra Tuxen's slekt, samt deres etterkommere født før 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd A. Vik

Eg meiner også at den Barbara Tuxen som var gift med Jan Valtentin Fasmer og budde på Langeland var dotter til Elias Petrus Tuxen, fødd 1718. Og du veit vel at Susanna Maria Ochen var dotter til Bergens første havnefogd Claus Ochen, gift med Barbara H. Schnell. Dei hadde to andre born, Otto og Dorothea Sophia. Otto var barnlaus i to ekteskap. Men denne delen av slekta mi har eg enno ikkje teke grundig for meg. Derimot har eg bra oversikt over nokre av Sara J. Fasmer og Lars Olsen Fauskanger sine etterkomarar. Men det eg enno ikkje veit er kven Lars var gift med i første ekteskap. Det som er synd er at det ikkje fins kirkebøker som tek for seg daude i Manger før 1816. Den eldste av borna deira, Barbara Janiche har eg aldri sett nokon annan stad enn i boka for døypte. Helge Susanne vart gift med Rasmus Jensen Kollevaag(Askøy) i byrjinga av 1830-åra so vidt eg hugsar. Rasmus er også i mi slekt, men det er ein annan historie! Jan Falentin fins i 1825-teljinga, meir enn det veit eg enno ikkje. Men Brynjel kallar ei dotter for Janike, så det er kanskje oppatt etter broren. Hans giftar seg med Margrete Paulsdatter Toft(f.1800) og har fleire born. Han døyr i 1859. For Brynjel har eg ein fullstendig oversikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Samuelsen

Susanna Marie var av det jeg har notert datter av Claus og hans kone Susanna Farnov. Hadde hun var datter av Barbara Schnell, så hadde jo Elias og Susanna Maria vært gifte halvsøsken. Det hadde vært en sensasjon :-) Det var vell en skriveleif? Tusen takk for opplysningnee om etterkommerene etter Sara, skal jeg få en komplett Tuchsen liste gjennstår det et par linjer her ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd A. Vik

Du har rett, eg var litt ukonsentrert her. Eit problem i desse slektene er jo å finna den rette skrivemåten, viss det då kan seiast å eksistere ein slik. Eit alternativ er jo også å operere med same skrivemåte som kjeldene i kvart enkelt tilfelle. I dag er det til dømes i Danmark utan tvil mest vanleg å skrive Tuxen, jamfør den kjente målaren. Når det gjeld Farnau trur eg dette hadde vore den mest korrekte skrivemåte, i alle fall i høve til det tyske språket av i dag. Slik er det jo også av og til skrive i kjeldene som me brukar.Elles kunne det vore interessant om eg hadde kunne sikra meg eit eksemplar av dette skriftet som du jobbar med. Og dersom du ynskjer ein oversikt over etterkomarane til Bryngel så kan eg føra det opp her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Samuelsen

Hei, Odd! Jeg skal ta en kopi av skiftet til deg. Jeg har problemer med noen ord så det er bare kjekt om flere ser på det. Jeg er interessert i en oversikt over etterkommarane etter Bryngel. Når det gjelder Tuxen familien i Norge, så er nok Tuchsen den mest korrekte skrivemåten, selv om det er skrevet både Tuxen, Toxen, Tuksen, Tuesen, Thucsen, Tucsen, Tuksen, og på en rekke andre måter. Tuchsen er det som er benyttet mest. Dessuten; den opprinnelige skrivemåten i Tyskland (iallefall i 1658 og 1660) er Tuchsen. Iallefall når det gjelder den militære slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd A. Vik

Når reknar du med å vera ferdig med arbeidet ditt? Sjølv om "ferdig" vert ein sikkert aldri, men ein plass må ein setje strek.Bryngel L. Fauskanger, f. 18/9 1815 gift 16/5 1840 med Larsine Marie Torsvik, f. 19/1 1817, dotter av Daniel Bugge(død 12/3 1817) og Ane Peersdtr Fromreide(1793-3/3 1855).4 born i dette ekte:a. Sara Monsine, f. 6/11 1841, d. 26/10 1882b. Ananias, f. 26/4 1846, d. 17/6 1914c. Daniel Christian Bugge, f. 1/2 1849, d. 21/5 1911d. Janike, f. 3/12 1852, d. 1922 (har datoen nedskriven)a, b og c har etterkomarar.Larsine døyr 18/7 1853, Bryngel giftar seg oppatt 1/9 1854 med Malene Haldorsdtr Kjerrgarden. Dei får 3 born.a. Lars, f. 14/7 1855, d. 2/1 1918b. Hans Olai, f. 9/10 1859c. Haldor, f. 26/5 1865, d. 25/11 1874.a og b har etterkomarar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Jan Frode Johansen

Stig , jeg er som du vet også i slekt med Johan Friederich Tuchsen f.ca. 1690 et eller annet sted i Tyskland.Hva har du funnet ut om Barbra Tuchsen og Jan Valentin Fasmers's etterslekt ? Har du skrevet av skifte etter Elias Peter (Petrus) Tuxen ? Er det mulig å maile noe til meg ? e-mail : jafjohan@start.noMed vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.