Gå til innhold
Arkivverket

[#4436] Ole Olsen, Stavanger


Gjest Aud Sissel Nilsestuen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Sissel Nilsestuen

Ole Olsen født 2.8.1803 i Stavanger gm. Anne Olsdtr. født 1802 ukjent hvor hun kom fra. Om noen kunne hjelpe meg med foreldre og evt. søsken til Ole? Det er ikke mye å gå på her, men skulle også gjerne visst hvorfor han tok den lange turen fra Stavanger til Hedmarken der han bodde en stund. AS:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sissel Nilsestuen

Ole hadde et navn til.Han blir skrevet som Ole A. Olsen. Mulig at A står for Andreas, da dette er et navn som går igjen i slekta. AS:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

Har vært gjennom fortegnelsen over døpte i Stavanger for 1803 på Statsarkivet i Stavanger og fant at det ikke er mange aktuelle kandidater. En Ole ble døpt 25.09.1803. Han var sønn av Jens Olsen Landa og Anne Christine Rasmusdatter. Han var den siste Ole som ble døpt dette året. Mellom 06.03 og 03.07.1803 er det imidlertid funnet 11 Ole'er døpt i Stavanger, flere av disse med Ole som fornavn eller Olsen som etternavn. Ingen bærer mellomnavnet Andreas. Jeg går dog ut fra at den oppgitte fødselsdato er korrekt og at en då må gå til en av nabokommunene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sissel Nilsestuen

Hei, Rolf Erik. Takk for at du vil hjelpe meg, kanskje du leter i nabokommunene også for meg? Jeg går også ut fra at fødselsdato og sted er riktig, det er det eneste jeg vet. Har fått de opplysningene fra Amerika, der Ole og kona levde fra 1868. Der borte står han oppført med etternavnet Nilsestuen, men det kan han kanskje ha ervervet seg i Søndre Land der han var husmann under Lomsdalen. MVH AS:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.