Gå til innhold
Arkivverket

[#4437] Otto Tuchsen / Claus Tuchsen / Sommer


Gjest Stig Samuelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Stig Samuelsen

OTTO: Er det noen som kan plassere Otto Tuchsen? Hvor kom han fra. Hvem var hans foreldre? Otto Tuchsen giftet seg med Magdalene Trompye 5. februar 1798 i Korskirken. Han blir gravlagt i Korskirken 60 7:12 Aar 03-12-1830. DELGOBE lister Otto Tuchsen som født eller døpt i Korskirken 26. April 1769. Han lister Magdalene som død 4/4-1844. Han lister Otto som sønn av Johan Friderich Tuchsen f. 1/11-1743. Jeg finner ikke Otto i Døypte i Bergen 1668-1815.Må også legge til at premierlieutnant Thomas Sommer gift med Margarethe Balchen fikk en sønn 28/12-1822 som de døper Otto Tuchsen. (Dåp 22/2). Han blir begravet: Otto Tuchsen Sønn 1 1/2 År 15/6-1823 Korskirken.Da det 10/8-1777 blir begravet en Barbara Tuchsen som Jacob Sommers kone 46 år gammel, så lurer jeg på om det kan være en sammenheng? Jeg har ikke funnet deres ekteskap. I alder passer denne Barbara perfekt til Barbra Schnell Tuchsen som ble født 19/1-1731 og som 30/4-1748 blir gift med Jakob Jensen Forbech. Men jeg har ikke kunnet finne hennes eventuelle ekteskap med Sommer.CLAUS: En Claus Tuchsen, handelsbetjent blir begravet i NK 19/3-1821, 68 Aar.Han var kanskje gift med Maren Maria Tuchsen, som ble begravet som enke 89 år, 20/4-1823.Dette er muligens han jeg har funnet i skifte etter Elias Tuchsen på Frekhaug (se melding om Fasmer).Alle opplysninger om overnevnte personer er hjertelig velkommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg bare "slenger frem" noen tanker som flere ganger har " slått " meg. Jeg har flere ganger kommet over slektsnavn i Bergen , som minner om navn jeg støter på i Nord Sverige. Tuchen/Tucher er ett navn. Burennea/ Burenæus er ett annet. Mulig det har vert en "transportveg" via Nord Norge til Bergen ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

HeiSå akkurat i den danske newsgruppa dk.historie.genealogi et innlegg om Lorentz Tuxen, den danske dronningens ridefogd på 1600-tallet.Ta kontakt med Jan Tuxen. Han har lagd en etterslektstavle. Mulig at det er forbindelser til Norge og Tuchsen. Adressen er: jan.tuxsen@get2net.dkWeb-side med opplysninger om ridemesteren: http://hjem.get2net.dk/jan tuxsen/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Wiesener: Dødsfald i Bergen 1765-1850: Otto Tuchsen, skibskapt. f.grd. Frækhaug ved Bergen 26.4. 1769, + Bergen 3.12. 1829, reiste tilsjøs 10 a. gl., 9.2.1798 g.m. gj.lev. enke Magdalena, f. Trumpy.Kirkebok Hamre A 7, fol. 114b: den 4 Maji (1769) døbt (i Mæland) Sr Elias Petrus Tuchsens Søn Otto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Samuelsen

Takk for alle svar. Jeg har utvekslet data med Jan i 2 år, og vi har ikke funnet noe felles mellom Tuxen-slekten i Danmark og Tuchsen-slekten i Norge. Det er mer sannsynlig at det er en sammenheng mellom de to norske Tuchsen slektene enn det er sammenheng mellom de norske og den danske slekten. Siden opphavet til den ene Tuchsen slekten i Norge er funnet har jeg håp om at vi vil finne den andre også.Ellers ser jeg at Degobe fører Otto Tuchsen som sønn av Johan (Jan) Friderich Tuchsen og Abel Cathrine Marie von Krogh f. 1769 (men i følge kirkebokinnførselen ovenfor stemmer vell dette dårlig). Så vidt jeg kan se så langt så var Otto Tuchsen og Magdalena Trompye barnløs.Jeg fant også barna Mogens f. 1751, Claus f. 1753, Jan, og Kierstiana Maria Tuchsen som barn av Elias Tuchsen, i tillegg til Johan F., Susanna og Barbara som ble født i Bergen. Jeg antar at de siste barna ble døpt utenfor Bergen. Muligens i Hamre (barna født på Frekkhaug?). Kirstiana var gift med Niels Lunde, og de fikk en sønn sammen.Noen som vet mer om disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Ser at det er en borgermester i Bergen Christian Tuxen 5/2-1700 død 1718 i Bergen gift med Bergitha Burennæa, død i Bergen begravet 3/11-1741 Domkirken.Jeg har notert en datter Christina Sophia Tuxen gift med Jonas Widing. Det var derfor jeg før har kommet med en bemerkning om m ulig tilknytning til Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Samuelsen

Borgemesteren var av den danske Tuxen ætten. Begge de norske Tuchsen ættene har sin opprinnelse i Tyskland. 100% sikkert når det gjelder den militære Tuchsen ætten. Den andre Tuchsen ætten står litt mer åpent, men den starter med Johan F. Tuchsen f. 1690, i borgerbrevet står det født i Lübeck. Siden han ikke er funnet der er det usikkert hvor han kom fra. Men siden de fleste etterkommere gifter seg tysk så er Tyskland det mest sannsynlige opphavet til denne slekt også. Men at de kan ha etterkommere/slekt i Sverige er vell ikke usannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Jan Frode Johansen

Vielsen mellom Barbra Schnel Tuchsen og Jacob Jensen Forbech finnes her:LenkeHan var forøvrig fra Skien og jeg har stor oversikt over familien der. Hun var datter av Johan Friederic Tuchsen og Barbra Hansdatter Schnel.mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Torkil Lier

Jacob Jensen Forbech vekslet mellom etternavnene Forbech og Sommer. Han var fra Skien; sønn av hospitalsforstander Jens Gregersen Forbech og hustru Elisabeth Sommer. Mvh.Torkil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.