Gå til innhold
Arkivverket

[#4438] Enok Eriksen og Karen Mikkelsdtr. Hagen, Trysil ca


Gjest Aud Marie Mollan
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Marie Mollan

Enok og Karen og deres fem barn, Erik, Maria, Elen, Ole og Helena, flyttet fra Trysil til Stjørdal en gang mellom 1793 og 1801. De var trolig av finsk opphav. Noen som vet mer om denne familien? Var det vanlig at finner/kvæner og andre fra grensetraktene flyttet nordover f.eks. i uårstider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest May Kirsten Olsen

Enok Eriksen var fra Østhagen i Trysil Innbygd. han var født 14/3-1761. I følge Trysilboka; sønn av Erik Eriksen Engerdalen og Kersti Halvorsdatter Hagen på Østhagen. Han er ikke av finneslekt. I følge kirkeboka for Trysil:Han blir 20/10-1785 gift med enke Kari Mikkelsdatter Skjærberget. Hun er datter av Mikkel Olsen Skjærberget og hustru Ingeborg Olsdatter. Hun er av finneslekt. Hun var gift 1. gang med Ingvald Pedersen "Otteråsen" Han kalles Otteråsen ved giftemålet i 1763, uten at han kan kobles til familiene som bodde der. Otteråsen er nabogrenda til Skjærberget, og er også ei finnegrend på lik linje med Skjærberget.Etter en rask titt i kirkeboka finner jeg at datteren Helena er døpt i Trysil 6/1-1799. Så de må ha reist etter dette.Men jeg ser av folketellinga 1801 for Stjørdalen at de er angitt som gift kun 1 gang og at hennes alder er oppgitt til 40 år.Har du funnet noen dødsdato på henne, eventuelt hvilken alder som er angitt da?Det var flere som dro nordafjells, som det ar antegnet i Kirkeboken, på den tiden. Det var i alle fall flere som dro til Verdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Kirsten Olsen

Beklager at jeg har gitt en feil opplysning. Det er i Trysilboka at det står at Enok blir gift med enken Kari Mikkelsdatter.Det står ikke noe om at hun er enke i kirkeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Aud Marie Mollan

Takk for svaret. Nå har jeg lest i Trysilboka selv også. Som du antyder, er det som står der delvis feil. Det var to som het Kari Mikkelsdatter Skjærberget, og Enok var gift med den yngste av dem (jeg har funnet konfirmasjon for henne i kirkeboka; den mikrofilmen de har av kirkeboka på Statsarkivet i Trondheim er dessverre nokså svak). Enken Kari Mikkelsdatter som er nevnt i Trysil-boka, hadde også en bror som het Mikkel, og han var kanskje faren til den yngste Kari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Kirsten Olsen

Ja, dette er min teori også. Broren til den eldste Kari Mikkelsdatter, ble gift 2/11-1762 med Siri Andersdatter Østre Berger, Elverum. De flyttet til Vestre Gråberget i østre delen av Elverum. Så alder på barn kan stemme med den yngste Kari Mikkelsdatter. Men jeg har ikke fått kontrollert med kirkeboka for Elverum, om de hadde noen datter med det navnet. Kirkeboka for Elverum bør nok være neste stedet man bør lete. Muligens ekstraskattemantallet for Elverum og/eller Trysil også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Aud Marie Mollan

Beklager at jeg ikke har hatt tid til å finne ut mer om dette. Det må dessverre bero enda en stund pga. mange andre gjøremål. Jeg er svært takknemlig for de svar du har gitt. Ifølge det jeg har fra andre gamle (muntlige) kilder, skulle også Enok Eriksen fra Østhagen være av finneslekt. Vet du mer om foreldrene hans? Jeg har prøvd å finne ut om Erik Eriksen Engerdalen, men jeg vet for lite om gammel kommuneinndeling i området. Er dette samme område som dagens Engerdal? Jeg er også litt i tvil om denne yngste Kari Mikkelsdatter. Hun er 40 år i folketellingen for 1801, og da blir et giftermål av evt. foreldre i 1762 kanskje for sent. Når det blir bedre tid, skal jeg sjekke de kildene du nevner. Jeg har også lånt boka "Finnskogens folk", men ikke rukket å lese den ennå. Er takknemlig for flere detaljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.