Gå til innhold
Arkivverket

[#4442] Sønn av kong James 1.?


Gjest Siri A. Baklid
 Del

Recommended Posts

Gjest Siri A. Baklid

En av min manns forfedre het Hans Jenssøn, og var født i Sandar i Vestfold (har ikke årstallet, hen døde i 1676). Ifølge bygdebøker skal han være uekte sønn av kong James 1. av Storbritannia, som var i Sandar rundt den tiden Hans ble unnfanget.Er det noen som vet noe mer om denne historien?Siri A. Baklid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Einar Lillebye

Siri Baklid!Tror jeg kan hjelpe deg noe!Jeg har oppført en Hans Jenssen Sommerstad, død 1676 i Sandsvær, som man hevder var sønn av James I av England/Skottland, sønn av Maria Stuart. Han sies å være født i Sandar som du skriver, men endte oppfødt i Sandsvær i Buskerud der ble eier av Sommerstad gård. Her er mine notater om den samme Hans Jenssen: Ukjent opprinnelse, men skal etter kilder ha vært en uekte sønn av kong James I av Storbritannia. Ifølge Finn A. Wang heter det at Hans' eldste oldebarn, Hans Jørgen Rasmussen Klokkerløkka (f.1795), fortalte ca.1850 til Nils Hanssen Ula at Hans Jenssen skulle være født i Sandar i Vestfold som en illegitim sønn av kong James VI av Skottland, senere kong James I av Storbritannia: "Upåaktede detaljer til nå bestyrker tradisjonens ekthet. For det første at sorenskriveren døpte datteren Mette. Dette var navnet på den unge enken som var nærmeste nabo til Sandar prestegård på den tiden - i 1589 - da kong James hadde sitt sidesprang. Og for det annet, ble kongen utsatt for utpressing av to kammertjenere da han kom hjem fra sin Norges-tur, men ingen britiske historikere har kunnet begripe hva kongen hadde gjort som forårsaket denne utpressingen og som direkte skremte kongen". Kong James I var en usedvanlig selvopptatt person, og han ville fremstå som svært relegiøs. En skandalehistorie fra Norge ville passe ham svært dårlig. Ryktene måtte ties ihjel. Kongen roste seg selv med at han aldri hadde bedratt dronningen (Anne, kong Christian IV's søster). Han hadde forsåvidt ordene i behold, da dette mulige sidespranget fant sted på den tiden da kongen var på veg til Oslo for å hente sin brud. Om denne historien er sann, så hadde kong George IV av Storbritannia tremenninger i Lågendalen i Sandvær.Hans Jenssen er først oppført som bruker på Næss i Sandsvær, senere på Sommerstad fra 1658. Han ble eier av Sommerstad i 1669. Gården var i familiens eie til 1681 da den ble pantsatt til Claus Bertelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Tja... Den eneste måten evt. å få verfisert en sånn historie er å ta genprøver av dagens etterkommere etter James I samt etterkommere etter Hans Jenssøn. Men for det første er det jo så lenge siden, for det andre er det nok komplett umulig å få noe slikt materiale av etterkommerne i Storbritannia!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Lillebye

Gentesting eller ikke, man får ta det som det det er: en artig liten historie som sikkert fargela en kanskje eller så hverdagslig og grå Sandar-hverdag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri A. Baklid

Takk for historien! Det er vel heller lite som kan bevises når det gjelder våre aner, så alt må vel tas med en klype salt. Men uansett: det er en artig historie, uansett om den er sann eller ikke!Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Bjarne Birkrem

Hvis noen av dere som var med på denne debatten for drøyt to år siden fortsatt er interessert, kan jeg opplyse om at temaet nå er oppe på nytt, se debatt 13992.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.