Gå til innhold
Arkivverket

[#4452] Peder Jørgensen Abelbom rundt 1750 Moss, Bragernes


Gjest berit knudsen
 Del

Recommended Posts

  • 1 år senere...
Gjest Knut Thorvaldsen

Hei Berit. Peder Jørgensen Abelbom født ca 1733. Det er ukjent hvor han kommer fra men må ha giftet seg før 1757. Han drev et litet tobakkspinneri i Moss og bodde i 1758 i svigerfarens hus ved Lille Bro, matr. 82. Huset kjøpte han i 1761 av svogeren Svend Olsen. Peder bor i Moss til 1773 da han flytter til Bragernes hvor han har borgerskap som høker samme år. 4. oktober 1782 tar han borgerskap som høker og øltapper i Christiania. Den 2. januar 1795 blir Peder Jørgensen Abelbom, 61 år gammel begravet på Vaterlands kirkegård og det ble ringt med 'Tolvus og de tvende små klokker. Peder var gift med Elen Margrethe Olsdtr. Moestuen født 1726 i Moss. Hun flyttet ca 1800 med sin datter Anne Margrethe og hennes mann forvalter Justin Gottfried Hoffmann til Kjøbenhavn hvor hun døde 29-4-1805. Datteren Anne Margrethe giftet seg annen gang med krigsråd Ulrich Christian Melbye. Elen Margrethe Olsdtr. Moestuen er datter av Ole Christensen Moestuen og Marie Erlandsdtr. Gate. Fra Oles bror Svend stammer den nåværende Moestuefamilie. Deres slekt kan føres tilbake til 1200 tallet. Peder og Elen Margrethe hadde fem barn: Maria, Mathea, Jeremias, Ole og Anne Margrethe. Jeremias Jørgensen Abelbom født 1763, død 1796 i Christiania og var tobakkspinner som sin far og giftet seg i 1785 med Inger Hansdtr. Schouw men hun reiste straks fra mannen og tok tok jobb hos en kongelig lakei i Kjøbenhavn. Inger var datter av Hans Pay Schouw (Payslekten fra Bragernes)og Rachel Larsdtr. Moestue. Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk for svar. Det var jammen hyggelig med svar etter så lang tid.Jeg hadde nok det meste fra før, men ikke barna. Egentlig så kom jeg inn på Abelbom via slekten Hoffmann. Det eneste jeg har funnet ut er at det også skulle være en Abelbom ved Skienkanten, om jeg ikke husker helt feil. Jeg tror at navnet Abelbom kanskje er svensk? Men jeg har nok ellers gitt han opp, da det egentlig var Hoffmann jeg holdt på med. Og de er jeg ferdig med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Hei Bereit. Jeg vet ikke om du har lest den men det finnes mer om Peder Jørgensen Abelbom i Sven Moestues bok: Slekten Moestue. Den nevnte Hans Pay Schouw og Rachel Larsdtr. Moestue er min slekt. Hilsen Knut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg husker ikke nå hva jeg leste, men jeg har lånt en bok om slekten Moestue en gang.Men navnet Moestue fikk meg til å tenke på et funn jeg gjorde om en av den slekten da jeg lette etter noe helt annet i Kristiansand. Det gjelder gutten Viktor Mostue som var ombord på skipet 'Frisk' som var fra Fredrikstad, og rederen var guttens far. Kaptein på skipet var Hoel. Viktor druknet ved sydøya på Chicasøyene i Stillehavet 4/8 1868, antagelig tidlig ettermiddag. Det hele er en lengere historie, men det står litt om Viktors siste tid i vannet. Han ble funnet igjen, og jeg antar han ble enten begravet på en av øyene eller i havet utenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.