Gå til innhold
Arkivverket

[#4453] Henning Floer ca. 1724 - 98. Røros gm. Anna Magdal


Gjest berit knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest berit knudsen

Han var bergverksmann.Hun var muligens prestedatter. Er det noe som vet hvem deres foreldre var, når og hvor de ble født osv. Hilsen Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bård erling ofstad

Ifølge Digres Genealogiske samlinger på Statsarkivet i Trondheim under slekten Floer, så var skogfogd og hyttskriver ved Tolgen hytte, Henrik Andersen Floer som døde i 1730 i Tolga og Anna Catharina Petersdatter Hagerup født i 1686, foreldre til Oberstiger Henning Floer til Kvikne og Røros Gruber.Kan også nevne at Anna Catharina H. var datter av Berskriver på Røros Peter Richertsen Hagerup og Elisabeth Sophie Johannesdatter Irgens, omtalt av Ludvik Langberg i boka om slekten Irgens. Samt i H.Dahles bok om Røros kobberverk 1644 - 1894.Hennes foreldre kjenner jeg ikke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest berit knudsen

Takk for hjelpen Bård Erling. Jeg har bare funnet at Henning Andersen Floer hadde et barn i 1. ekteskap som het Henning fca. 1692, og et i 2.ekteskap som het Hans. Min Henning skal være født ca. 1727, og var nevø av overstiger Henrik Henriksen Floer. Men, jeg finner heller ikke Henrik Henriksen Floer. Kan det være noe tull med alle disse navnene som begynner på H. Henning's datter Johanna Andrea Henningsdt. Floer f. 1763 ble gift med Michael Stub Brinchmann. Jeg ville være veldig takknemlig om du eller noen andre hadde anledning til å sjekke nærmere om dette i Digres samling. Jeg har aldri sett den samlingen på riksarkivet i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Flor

Christopher Norman, f. c 1695, misjonær Skjervøy 1718, sogneprest Lofoten c 1722, g. 8.5.1720 med Anne Elisabeth Meintz fikk c. 1722 datteren Ane Malenna Norman (død 13.3.1800 Røros 71 1/3 Aar af Alderdom efter nogle dages Syghed)Hun ble gift med Henning Floer, f. c 1717 Kvikne, konfirmert 1743 Røros, overstiger Røros og Kvikne, død 8.1.1798 Røros (71 Aar, i sit embeds 49 Aar, af Bryst Vathersod og qvælelse), sønn av skogfogd og hyttskriver Kvikne, Henrik Andersen Flor, f. c 1670, muligens Kristiansund, død okt. 1730 Tolga, og hans andre hustru Anne Cathrine Hagerup (1786 Røros - 1775 Tolga). De fikk døtrene Anne Cathrine Floer (12.1.1757 Kvikne - 11.3.1844 Røros), gift 21.3.1728 med Johannes Borchgrevinck, hyttskriver Røros (1748 - 1824) og Johanne Andrea Floer (17.3.1763 Røros - 22.10.1815) gift 14.11.1786 med Michael S Brinchmann, hyttskriver Røros (1760 - 1828)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest berit knudsen

Takk skal du ha Bjørn. Jeg ser du heter Flor, og tydelig vet mye om dem. Er du etterkommer av de samme Floer eller de italienske Flor, for jeg antar det er to forskjellige familier. Takk igjen for hjelpen da jeg har slitt lenge med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Flor

Jeg ser at jeg har skrevet at Henning ble født c. 1717. Der var jeg nok 10 år for tidlig ute. Han ble født ca. tre år før min forfar Henrich, som har blitt tillagt fødselsdatoen 1730. Dette er en stor familie, Henrik Andersen Flor fikk i et hvert fall 21 barn mellom 1692 og 1730. Men ut over et vagt spor til Danmark ca 1600, vet jeg lite om opprinnelsessted for Flor-navnet. Den "italienske" delen, som mener at slektsnavnet deres er en forkorting av Florens (Firentze), har så vidt jeg har hørt, ingen gjenlevende som bærer Flor-navnet. Men det er også noen som kommer fra Flora og Flornes i Trøndelag, som har forkortet bygdenavnet da de flyttet ut, slik at ikke alle med navnet Flor/Floer i dag, er i slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest berit knudsen

Takk igjen Bjørn. Er du sikker på at Henning er sønn og ikke sønnesønn av Henrik A. F. Jeg lurer på dette da jeg har lest at Henning var nevø av overstiger Henrik Henriksen Floer. Henrik hadde jo en sønn som het Henning Henriksen F. som var 23 år da moren, Elisabeth, døde. Han ble overstiger, men han het jo ikke Henrik. Dette kan være feil, men det gjør meg usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Blander meg litt inni Floer debatten her. En av mine slektninger Kirsten Bentsdtr. Bjørndalen fra Sande i Vestfold var gift med en Augustinius Floer som bodde på Skjervig i Sande. Han var ant. født på slutten av 17-tallet. Noen kjennskap til ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest berit knudsen

Hei. Jeg tror nok den Floer du nevner er etterkommer av den italienske Floer som Bjørn Flor har nevnt foran her. Det finnes en del om den slekten på trykk, bl.a. slektstavle tror jeg. Jeg husker i farten ikke hvor. Skal prøve og finne det ut over nyttår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bjørn Flor

Mine informasjoner er oftest hverken førstehånds eller fullstendige, så jeg kan ikke gi kategoriske svar. Men i mine notater, har jeg ingen etterkommere etter Henning Henriksen, f. 1695. Han ble sansynligvis gift med en Meintz i 1732(samme navn som svigermor til utgangspunktet for innleggene), det er hva jeg vet om dem. Henrik Henriksen f. 1730, derimot, får en sønn i 1763 med Helveg Marie Brandt, ved navn Henrik. Så her blir det nevøskap, men altså motsatt veg av hva du etterlyser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

til Anne Gilhuus. Jeg har ikke funnet det jeg sa, men det fantes en Augustinus Flor angiver sig selv (til skat) som ungkar og bruker parykk" dat. Christiania 23/3 1711 og en Augustinus Flor kjøpmann som ble begravet i Christiania 30/2 1720. Ellers finnes det Flor på Nøtterø og en Peder Flor på Strømsø, og flere Flor i Sande. Alle har noe med kirken å gjøre. Frans Torsteinsen Flot f. 1677, ordinert prest 1703, + Kbhvn.1718 sinnsyk (Vindal grd.). Det kan kanskje finnes flere barn der. Peter Flor, sogneprest til Sande hadde en bror Augustinus Flor som var studianus i 1738. De var sønner av Augustianus Flor sogneprest i Rollag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Takk skal du ha...mulig at *min* Floer var studianusen...det kan jo passe med tiden han levde. Og at broren var prest i Sande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne Gilhuus. Jeg tror studianusen f. 1716/19, ble gift med en dansk enke. Han levde i 1756.Endelig fant jeg det jeg lette etter ang. ital. Flor. Romerike Ættehistorielags årbok I , s. 168: slektstavle over Flor, med hovedsak etterkommere på Høland.Personalhistorisk tidsskrift: 3.rekke 2.bind s.274. Her står det mye som det går an å arbeide ut fra. Pers.tids.: 7.rekke 2 bind s. 277. Lykke til.Berit Knudsen, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest kai m kveum

Følgende er hentet fra 'Tolga' av Eggen, s. 398. Florgård (Floor): Garden har fått navn etter hytteskriver Henrik Andersen Flor som var tilsatt ved Tolgen hytte fra 1691 til 1730. Slekten Flor i Tolga har sammenheng med Rørosfamilien av samme navn, hvor en finner hytteskriver Rikard Flor og sønnen Henrik i 1700-åra. Det kan tenkes at Henrik Andersen er stamfar for en del av denne slekten, og fra Florfolket i Tolga er det kommet en krets av ætlinger der. Henrik Flor var 1.gang g.m. Elisabeth Sofie Irgens, datter av direktør Henning Irgens, og de hadde i alt 11 barn. Under skiftet etter Elisabeth Sofie som døde i 1718 er de nevnt slik: Henning 23 år, Anders 17, Jens Tausan 11, Christian 6, Johannes 8, Sara Christina 26, Anna Chaterina 22, Maren 19, Kirsten 13, Anna 10, Elisabeth Sofie 5 år. Henrik Flor giftet seg igjen med Chatrine Pedersdtr. Hagerup, brordatter av hytteskriver Anders Rikardsen. Av barna her er nevnt: Margrethe g.m. presten Claus Schult, Elisabeth Cornelie g.m garver John Rossing, Gjertrud g.m. hyttemester Hans Kleffel, Lars, Hans Mikael. I alt hadde hytteskriveren 17 barn. kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Erik R. Floer  Sandnes jr

Litt sent, men skriver et inlegg uansett.Den familien du nevner fra Røros er vell den med eidsvolsmannen Rickard Floer, men det vet du kanskje.'mine' Floerer stammer fra Olaus Floer f.1795 og Barbra Martine Fran f.1797. Begge fra Trondheim. Tror noen av Røros Floer`ene flyttet til Trondheim, så jeg vet ikke om det er noe conection der? Noen som hvet noe om Olaus ellers? Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.