Gå til innhold
Arkivverket

[#4461] Guru Knudsdatter Nergård, Rindal - utv. til Amerik


Gjest Ronny Folkvord
 Del

Recommended Posts

Gjest Ronny Folkvord

Guru Knudsdatter Nergård, født 1829 var gift med Ola Fredriksen Møkkelgård, født 1814. De ble gift 1852, hadde 8 barn og bodde på Lille-Tiset i Rindal. Ola døde i 1875, og i 1878 flytta Guru med tre av ungene; Marit, f.1864, Fredrik f.1872 og Ingeborg f.1875, til eldstedatteren Gjertrud på Farstad i Bud i Romsdal. Guru og de tre barna dro så videre til Amerika. Nå lurer jeg på når de kan ha reist, og hvor de skulle. Jeg har ingen andre opplysninger om de enn dette. Håper noen kan gi meg opplysninger om Guru, min 3x tippoldemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Hukkelaas

Hei. Det er lagt ut endel emigrantprotokoller her på sidene. Gå til KJELDETYPE-- EMIGRANTER--PROTOKOLLER. her vil du finne emigranter fra forskjellige byre. Kikka som snarest gjennom for Bergen, der var der over 150 med fornavnet GURO/U. Mvh. Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg arbeider med å gi ut en utvandringshistorie fra Rindal, og er interessert i alle opplysninger om Rindalinger som havnet i Amerika. Jeg har ikke registrert at Guru reiste til Amerika, men jeg har trolig opplysninger om sønnen hennes som reiste over. Emigrant Nr 154 fra Trondheim til Porter, Minnesota i 1890 er Fredrik Olsen, 19år, fra Rindal. Jeg tror dette er Gurus sønn født 1872, selv om alderen ikke stemmer helt. Fredrik kom tilbake en tur og utvandret igjen i 1901 til Minnesota. Ellers vet jeg at Gurus mor og yngste søster (Gjertrud f. 1847) reiste den 15. mai 1873 fra Trondheim til Mankota (Mankato, MN). De er emigranter Nr 548 og 549. Videre reiste Gurus bror (John f. 1841) med kone og 2 barn den 11. mai 1876 fra Trondheim til Mankato. Emigranter Nr 91 - 94. Guru sin eldste datter, Ildri f. 1852, bodde i Rindal (på Tisetrabben) hele livet og hadde 8 barn. Den ene av disse barna (Lars Andersen f. 1883) utvandret i 1902 til Minneapolis. Jeg vil svært gjerne ha flere opplysninger om Gurus familie i Farstad, for å sammenholde med de opplysninger jeg har fra Rindal. Ta kontakt via albu@sunndal.vgs.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Guri Knudsdatter er trolig identisk med "Guri Knuds", f.1829 som utvandret fra Trondheim i 1903 (registrert 12.8.1903).Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Forutsatt at det er den rette "Guru" som utvandret i 1903, burde hun være å finne i FT1900:Se derfor nærmere på Gurine Olsen, f.1828; bosted Kristiansfeldt gate 9 i FT1900 for Trondheim. Selv om f.eks. fødested ikke stemmer, kan Fredrik og Ingeborg Olsen, som bor på samme sted være barna hennes.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.