Gå til innhold
Arkivverket

[#4462] Attn.: Rune Thorstensen - emigrasjon og ankomst ti


Gjest Ingjerd van Bruggen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei! Hvordan finner du ut når skipet ankommer destinasjonen. Er dette noe som en kan søke på på internet, eller er dette noe du tilfeldigvis vet? (Ref innlegg om Berta Frilset)Det var vel også ofte at de reiste via England, slik at den båten som er oppgitt i emigrasjonslistene er den som gikk til England? Takknemlig for svar! Hilsen Ingjerd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Ingjerd.Beklager jeg ikke har svart , men jeg har vært bortreist noen dager .Du går inn på nyttige lenker nederst på siden , og under kilder finner du følgende:"The Solem , Swiggum & Austrheim ship index.Der kan du finne skipets navn . Og dersom du vet årstall/dato for utreise , så finner du også når skipet ankom reisemålet.Håper du finner det du er på jakt etter.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Stiansen

Heisan!Normalt tok overfarten til USA 2 uker fra Kristiania, pluss minus noen dager. Jeg har som regel funnet emigrantskipet i emigrasjonsprotokoller i Norge, også har jeg brukt en fantastisk bok som har oversikt over alle ankomster av passasjerskip til østlige havner i USA. Her kan du finne ut nøyaktig hvilken dag "ditt" skip kom frem til USA.Jeg husker ikke hele bokens navn, men det er noe slikt som "The Morton Allen Directory of Passenger Steamship Arrivals 18XX-1924". Jeg vet at Universitetsbiblioteket i Oslo har boken. Du må bare regne ca to uker fra når skipet forlot Norge, også finner man ut både dag og sted for skipets ankomst. Boken er ordnet etter år, og deretter inndelt etter rederi.Med immigrasjonsdatoen (og havnen) er det mye lettere å be om et søk i immigrasjonspapirene i USA. Jeg har fått napp nesten hver gang!Lykke til og god jul!Øystein Stiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei Øystein! Takk for svar! HVOR henvender man seg for å få tak i immigrasjonspapirene i USA? Har du noen mailadresse eller kontaktperson? Hilsen Ingjerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Stiansen

Heisan Ingjerd!Jeg har adressen liggende et sted. Gi meg litt tid, så skal jeg se om jeg klarer å grave den frem. Du må nemlig skrive et brev og be om et spesielt formular. Dette må du fylle ut etter beste evne, også må du smøre deg med tålmodighet. Det kan ta måneder og til og med opp til et havlt år før du får svar. Dessverre.... Men hva er vel et par måneder i det lange løp?Jeg skal se om jeg får lett gjennom papirene mine i kveld. Kanskje (hvis jeg er heldig) finner jeg også nummeret på skjemaet du må be om.... Jeg krysser fingrene.Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Stiansen

Heisan igjen!Utrolig hva man kan finne i et rotete arkiv! Det første jeg klarte å sette fingrene mine i, var den rette adressen! Men jeg har nok ikke nummeret på skjemaet du må be om. Bare skriv et kort brev der du forteller hva du leter etter, så skjønner de nok tegningen. Det koster en liten sum som du kan betale med kredittkort/visa, men et er jo normalt i USA...Nåvel. Adressen er som følger:National Archives Trust Fund Board, General Reference Branch (NNRG) National Archives and Records Administration 7th and Pennsylvania Avenue NW Washington DC 20408 USADet er jo litt tålmodighetsprøve å måtte sende noe med "snail mail" men postverket må jo også få tjene noen kroner....Den boken jeg snakket om heter forresten korrekt: "Morton Allen directory of European passenger steamship arrivals", utgitt i Baltimore 1993, og katalognummeret på universitetsbiblioteket i Oslo er UBO 387.5 Mor. Kanskje det kan hjelpe en dag?Du må lete etter "Scandinavian-American Line" i boken. Og det er også greit å vite at alle passagerlistene for DFDS/Thingvalla finnes i Danmark. Men Landsarkivet i Sjælland utfører ikke private søk. Da må du kontakte Arne Jensen Knudby, Bispehusene 18, 2620 Albertslund i Danmark. Han tar timebetalt, men er meget pålitelig!Ved hjelp av disse adressene har jeg funnet emigrasjon, skipslister, skipsnavn, avgangsdatoer, ankomstdatoer, immigrasjonsregistrering, adresser til bestemmelsessted i USA etc etc. Mao: en gullgruve!Send gjerne en mail hvis du lurer på noe!Stor nyttårshilsen fra Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.