Gå til innhold
Arkivverket

[#4467] Helly Juell Hansen, Moss.


Gjest Lasse Vogt Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lasse Vogt Pettersen

Kan noen hjelpe å finne EKSAKT fødselsdato (og sted ?) for Helly Juell Hansen,født i 1840, d.1914, stifteren av den idag kjente Helly Hansen-fabrikken i Moss. Jeg vet det kunne være enkelt å spørre på HH i Moss, men dessverre , de vet det heller ikke !Lasse Vogt Pettersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Dersom det er - og det ligner i hvert fall - Helle Juell Beck (Hansen) i Storgata i Moss i 1865-tellinga, så er han født i Lier. Han oppgis å være 17 år gammel, og bor sammen med flere av småbrødrene sine. Jeg vet at Buskerud Slektshistorielag holder på med dataregistrering av kirkebøkene for Lier, så en henvendelse dit, kan kanskje være nyttig. Du finner hjemmesiden deres her: http://www.buskerud.fylkesbibl.no/bshl/Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lasse Vogt Pettersen

Hallo Per Helge, takk for svaret, men det var nok "feil" Helle Juell, pussig nok med samme opprinnelse (fra Danmark) samme navn på søster o.s.v., det kan hende dette er en fetter, men det var jo et godt og logisk forsøk, så faktum gjenstår, jegf mangler fortsatt fødselsdato på den "riktige" Helle Juell Hansen, f.1840. God Jul ! Lasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

I såfall må det være skibskaptein Helle Juel Hansen, f. 1840 i Moss.Han finner du på Helgerød på Jeløya i FT1865.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

HeiMoss Bibliotek har kirkebøkene for Moss på mikrofilm, og mikrofilmsmaskin for lesing av disse. Enten kan du selv besøke biblioteket eller låne filen til et bibliotek nærmere deg. Blant døpte i 1840 burde du da kunne finne den "eksakte fødselsdato" til Helly Juell Hansen.mvhKenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Vet ikke om du allerede har alle søsken til Helle Juel Hansen, men hvis du går til familysearch.com og søker med foreldre Jakob Hansen og hustru Karen i tidsrommet 1839 til ihvertfall 1855, finner du ganske mange søsken født i Moss, men ikke Helle. Da synes kirkeboka eneste mulighet.Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Ottersen

Hallo Lasse!Jeg fant en Helle Juell Hansen, døpt 27. sept. 1840 i Moss, født 12.aug. 1840. Foreldre Jacob Hansen og kone Amalie Hansen.Hilsen Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Gitte J.Martinsen

Hei Lasse.Nå vet jeg jo ikke hvor i Østfold du bor. På kirkegården i Moss (Mossesiden) ved den nederste inngangen ved krematoriet, mener jeg det skal være et familiegravsted til Helly Hansen. Kan det være noe til hjelp, du har kanskje allerede det du trenger? Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Sofie Bull

I følge boka om Helly-Hansen som heter 'Helly-Hansen i hundre år' skrevet av Mentz Schulerud og Magnus Brostrup Landstad til HH`s jubileum i 1977, var Helle Juell Hansen den eldste av tilsammen 9 barn og født 12 aqugust 1840, det står ikke noe om hvor han ble født. Men det står at foreldrene bodde først på Høienhall i daværende Rygge og seinere ble husene flyttet til Skarrmyren, Markveien 1 (i Moss regner jeg med!). Etter som foreldrene giftet seg i 1838 er det vel en sjanse at det er en av disse stedene.. For i 1845 kjøper faren Helgerød gård. MVH Hege Sofie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

God kveld.Idag ligger Høienhald på Skarrmyra, og det var også her den kjente fabrikken til Helly Hansen lå. Den er idag revet og nye hus er oppført på tomten.(Markveien 1). Helgerød gård er/var på Jeløya. Når du har passert brua over sundet er det Helgerødgata man da befinner seg på. Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.