Gå til innhold
Arkivverket

[#4473] Peder Olai Olsen og Berthe Oline Solstveit


Gjest Øyvind Gjervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Gjervik

Er det noen som kan hjelpe meg? Lurer på hvem foreldrene til Peder er, og hvem er Berthe`s foreldre? De skal ha en sønn med navn Olaf Martin, født 11. 11. 1882. Jeg har forsøkt meg på Digitalarkivet. Har der funnet flere ved navn Olaf med en sønn Peder,i tillegg er flere av dem født samme år. Peder Olai er født 1854, det samme er Berthe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Øivind.Bente og Peder giftet seg i Domkirken i Bergen 23.04.1882.Der står det at hun var født i 1855 på Manger.Peder skal være født i 1853 i Davik i Sogn og Fjordane.Peder Olai er født 31.07.1853 og døpt 07.08.1853.Hans foreldre er Ole Pedersen og Rebekka Andersdatter , Lergulen , Davik.Når det gjelder Bente , finner jeg i folketellingen 1865 på gården Soltveth , Manger en som kan passe .Hun er 10 år gammel og bor med sin mor som er enke,Maria Antonsdatter 48 år fra Bergen.Jeg finner også to Ole som dør i 1862 og 1864 fra gården Soltveth .Ole Andersen 64 år d.23.04.1862 og jordfestet 30.04. samme år , samt Ole Johannessen , 65 år d.11.09.1864 og jordfestet 16.09.samme år.Dersom du ser i kirkeboken når Peder Olai og Bente Oline gifter seg , vil du kunne finne fedrenes navn og bopel. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ole Pedersen og Rebekka Andersdatter giftet seg 01.06.1830 i Davik.Rebekka dør 04.02 og begraves fra Rugsund kirke 09.02.1885.Hun ble døpt 06.05.1810 .Foreldrene var Enkemann Anders Olsen , Lergulen Davik og Brithe Monsdatter , Isene , Davik . De giftet seg 16.07.1809 i Davik.Brithe Monsdatter ble døpt 21.01.1780 og dør 17.05 , begraves 20.05.1855.Foreldrene hennes var Mons Simonsen , Hollen 1731 - 04.03.1765 og Kari Olsdatter , døpt 05.04.1746 - . De giftet seg 07.07.1765 i Davik.Karis far var Ole Ellingsen. Berthes mor , Maria Anthoniusdatter ble f.20.05.1818 i Bergen og døpt i Nykirken 21.06.1818.Hennes foreldre var Anthonius Nielsen f. ca.1793 og Martha Ottesdatter f. ca.1795.De giftet seg 21.06.1818 i Nykirken i Bergen.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Gjervik

Hei Rune! Er du blant etterkommerne til Peder Olai og Berthe? Peder og Berthe er bestefedrene til min farmor Nelly Ovidia Lorentze Olsen. Hvordan får jeg informasjon fra de enkelte kirkebøker, må jeg henvende meg til hver enkelt kirke, eller finnes det bestemte sider på nettet der informasjon kan hentes. Ellers tusen takk. Dette overgår all forventning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Øivind.Nei, jeg er ikke i slekt med nevnte personer.Når det gjelder stedet på nettet du kan søke , utenom Digitalverket ville jeg i ditt tilfelle tro at følgende adresse kan være av interesse: www.sffarkiv.no/sffbasar/default.asp Forøvrig vil jeg anbefale deg en tur til Statsarkivet i Bergen.De har mikrofilm av kirkebøkene i Hordaland og Sogn og Fjordane.Dessuten finner du der en fantastisk stab som kan hjelpe deg. Med ønske om god jul og vennlig hilsen Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.