Gå til innhold
Arkivverket

[#4483] Lars Rasmussen Engan, f. 1816 i Ørkdalen


Gjest Siri Ravnanger
 Del

Recommended Posts

Gjest Siri Ravnanger

Hei! Jeg har begynt å nøste på en ny tråd: Ovennevnte var i 1865 bosatt i Trondheim sammen med sin fru Berit Ingebrigtsdatter og deres 4 barn. (I folketellingen står han som Engen, ikke Engan.)Fruen var også født i Ørkdalen (Orkdal). Dersom noen har en julepakke til meg, inneholdende noen flere ledetråder enn dette, er jeg takknemlig! Hilsen fra Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Klefsås

Her kommer julepresangen!Lars Rasmussen, f. 23.06.1816, dp. 21.07 Foreldre: Rasmus Andersen Engeggen og Ane LarsdtrBerit Ingebrigtsdtr, f. 18.11.1823, dp. 01.01.1824. Uægte Foreldre: Ingebrigt Eriksen og Guri Eriksdtr Byesæter.Vielser: 25.04.1825 Ingebrigt Eriks Forve (står det da!), 24 år Guri Eriksdtr Hofsøren ("Øra" = Orkanger i dag)19.06.1800 Rasmus Andersen Megaard (Var nok dreng der, - se FT 1800) Ane Larsdtr Liaamobakken (Ljåmo i dag)God jul!Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Ravnanger

Takk skal du ha; nå blir svigerfar glad. Jeg er ikke så skarp i trøndersk geografi, men ved søk i Norske Gaardnavne ser jeg at Engan hørte innunder Ljaamo - er dette samme plass som nevnes som Engeggen ved Rasmus' og Ane's bryllup? Hilsen fra Siri :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Andersen

Jag letar efter en man Axel(Aksel) Rudolf Engan som med Indiane Olsen blev far till ett oäkta barn i Oslo i 1871. Exel skrevs då som Contourist. Kan han tillhöra dina Engan? Gott Nytt år från Arvid Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Klefsås

Hei igjen, Siri!Jeg er litt forbauset over at du finner Engan under Ljåmo, for såvidt jeg kjenner til, har Engan vært selvstendig bruk "bestandig". Men det kan være flere bruk med samme navn. Når det gjelder Engeggen, har jeg ikke klart å lokalisere det, men trolig er det en husmannsplass, og de hadde jo ikke noe offisielt navn. Send meg e-postadressen din, så skal jeg skanne noe om Ljåmo fra bygdeboka, og sende deg. Men dessverre er den boka lite fullstendig, så det er varierende hva en finner. I alle fall ser jeg at Ljåmoegga er nevnt der, men uten personnavn.Ane Larsdtr hadde jo tilhold på Ljåmobakken da de giftet seg, og det er vel sannsynlig at det er på hennes trakter de slår seg ned, siden hennes far blir oppkalt først. (Se lista nedenfor) Jeg har sett igjennom dåpslistene fra 1800 til 1820 for å se om det skulle være endringer i "adresse", men jeg fant ingen ting som forteller mer om Engeggen. Ved den første dåpen, i 1800, heter kona Ane Larsdtr Liaamobach, senere bare Ane Larsdtr. Farens navn/oppholdssted er oppgitt i parentes nedenfor.Dp. 03.08.1800. Anders (Megaard) F. 09.03.1803. Berit (Englykken. Var nok plass under Engan) F. 11.01.1806. Elie (Engeggen) F. 07.07.1808. Ole. (Engeggen) F. 08.12.1809. Ane. (Engeggen) F. 03.05.1813. Randie. (Engeggen) F. 23.06.1816. Lars. (Engeggen) F. 30.09.1820. Ane. (Engeggen)Så langt kom jeg. Ingen ting om Engeggen, men du får søskenflokken! Jeg gjør hva som helst for bergensere :-))Ola (olakaa@online.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.